Hebben we eigenlijk een tria politica in Nederland?

Want anders zou het niet helemaal kloppen aangezien politie onder leiding van de politiek staan. Wat dus zou zeggen dat we maar een 2 machten scheiding zouden hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarom niet?
We hebben een:
* wetgevende macht. (In Nederland de Staten Generaal (Eerste en Tweede kamer) en de regering.
* uitvoerende macht (regering)
* rechterlijke macht (rechters)

De politie staat onder leiding van de regering en is dus deel van de uitvoerende macht. De politie bedenkt de wetten niet en spreekt ook geen recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar zowel de wetgevende macht als de uitvoerende macht bij (o.a.) de regering ligt, is er in Nederland feitelijk geen sprake van een Trias Politica.
rose
14 jaar geleden
Ja zeker, zoals Sherpa al zegt, hebben we alle drie de soorten machten in Nederland en de politie is ondergeschikt aan een van die machten.