Hoeveel fte kost het uitdelen van mantelzorgcomplimenten de Sociale verzekeringsbank (incl overhead)?

Ik kreeg vandaag de vraag of ik een mantelzorgcompliment wilde ontvangen. Voor mij tot vandaag een onbekend verschijnsel.

Een mantelzorgcompliment is een bedrag van €200,- dat iemand op aangeven van een structureel zorgbehoevende van de overheid krijgt. Die zorgbehoevenden kunnen elk jaar zo'n "compliment" laten geven door de SVB.

Een mooi idee en ik heb geen nee gezegd. Maar ik denk dan wel: hoeveel bureaucratie zit daar dan weer achter? Of, positief gezegd, hoeveel ambtelijke werkgelegenheid levert het op?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

In 2007 is door de overheid het mantelzorgcompliment ingesteld. Dit mantelzorgcompliment was een initiatiefvoorstel van Bas van der Vlies (SGP) De schatting was dat er zo'n 200.000 mantelzorgers voor in aanmerking zouden komen. Na een voorzichtig begin waren dit er in 2011 – 315.000, in 2012 – 377.000, in 2013 – 410.500

Deze mantelzorgers kregen t/m 2011 elk € 250 Door gelijkblijvend budget en een stijgend aantal mantelzorgers is het bedrag per compliment in 2012 verlaagd naar € 200 Volgens Mezzo – de landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg levert het werk dat mantelzorgers verrichten de overheid een besparing op van gemiddeld € 1100 per zorggerechtigde.

Er is in 2011, 2012 en 2013 steeds iets meer of minder dan € 80 miljoen uitgekeerd.
De uitvoeringskosten van het mantelzorgcompliment bedragen 3,3% (2012) of 3,4% (2013) Dit betekent per jaar zo'n € 7 a € 8 uitvoeringskosten per mantelzorgcompliment. In hoeverre daar overheadkosten zoals de kosten van telefonische informatie e.d. bijzitten is mij niet bekend. Als de loonkosten gesteld word op € 40.000 betekent dit dat er per jaar ongeveer 20 werknemers bij de SVB betrokken zijn bij de uitvoering van het mantelzorgcompliment.

De cijfers zijn te vinden als er gegoogeld wordt op: mantelzorgcompliment + jaarverslag 2013 (of 2012) Het jaarverslag (PDF-bestand) van het desbetreffende jaar kan worden gedownload. Voor 2012 zijn de cijfers te lezen op bladzijde 41, voor 2013 op bladzijde 23.

In 2015 is er overigens geen mantelzorgcompliment meer. Het budget blijft wel, maar wordt overgeheveld naar de gemeenten. Hoe die het budget vertalen naar mantelzorgers is op dit moment onbekend. Het kan dus ook zijn dat het budget grotendeels 'in de grote pot' verdwijnt.
fisbel
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Dat is glashelder, dank!