Het is niet mogelijk de belastingdienst te emailen. Zou dat wel moeten kunnen?

'Leuker kunnen we 't niet maken... Wel makkelijker.'

http://www.belastingdienst.nl/contact/:
'Let op! Het is niet mogelijk met ons te e-mailen.'

In welke eeuw leven ze eigenlijk - denk ik dan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt mij wel nuttig, nou hoeven ze niet direct een email adres te vermelden, maar misschien is een contactformulier een eerste optie ? En dan wel de keuze hebben waar over je contact wil hebben zodat die email direct op de juiste afdeling binnenkomt. Misschien met verwijzing als je daarover geen email contact kan hebben naar de FAQ of naar de belastingtelefoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, want je mails liggen dan zo op straat ze zijn daar niet zo zorgvuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ze zouden niet in staat zijn om je mailtje door te sturen naar de ambtenaar die wat kan zeggen over je vraag.
Maar misschien is het maar goed ook.
In de USA mailt de IRS wel aan individuen, en dus zijn nepmailtjes met belastingteruggaven populair bij slechteriken.
Er zit natuurlijk een attachment bij en als je die opent....
14 jaar geleden
De reden voor bedrijven (in dit geval de Belastingdienst) dat ze geen e-mail gebruiken, is dat ze heel veel zaken willen automatiseren. Een directe e-mail ontvangen is veel moeilijker geautomatiseerd af te handelen naar de juiste afdeling dan een vooropgezet formulier met invulvelden.

Het is dus in dit geval voor de Belastingdienst veel handiger (makkelijker, niet leuker) dat ze zich niet laten e-mailen met allerhande open vragen, opmerkingen en klachten.

Verder is telefonische afhandeling vaak beter, aangezien er door de interactie met de beller veel sneller naar de oplossing van het probleem of de vraag kan worden gezocht. Bij e-mail gaat het vaak een paar keer op en neer, waarna er alsnog telefonisch op door moet worden gegaan.

Hetzelfde zie je heel duidelijk bij (internet)providers; je kunt vaak beter bellen, dan weet je direct waar je aan toe bent. Op e-mail krijg je in veel gevallen laat antwoord en dan ben je nog niet tevreden. En ga je dus bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat ondertussen steeds meer digitaal bij de belastingdienst gelukkig. Ik denk dat e-mail een nog te moeilijke zaak is, maar wat zou je willen mailen dan?

Bezwaren etc gaat allemaal via formulieren. De vragen die ik meestal heb doe ik via de belastingtelefoon, en dat werkt vaak prima. Wat ik lastiger vind is dat je een betreffende ambtenaar niet kunt bellen, dwz je krijgt geen nummer, en bel maar eens naar Apeldoorn voor Meneer de Vries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou willen mailen of ze pokerstars.nl als een binnenlandse of buitenlandse pokersite zien c.q. of je daar wel of niet belasting over moet betalen als je casht, want ondanks mijn eerdere GV-vraag daarover is me dat nog niet duidelijk. Een erg simpele vraag die ze eenvoudig zouden moeten kunnen beantwoorden. Bovendien, als je 't antwoord zwart op wit hebt (email=(bijna?)gelijk aan zwart op wit), dan kan je daar mee zwaaien als een andere inspecteur later (opeens) een andere mening heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me het voorstellen dat je het antwoord zwart op wit wilt, maar daar kun je ook via de belastingtelefoon om verzoeken. Het probleem met e-mail is dat het redlijk anoniem is en niets terug zegt. Daarbij is de bewijslast ook moeilijk denk ik, want hoe bewijs je dat jou uitdraai een echt mailtje is?.
Belastingadviseurs met een zogenaamd becon-nummer (belastingconsulenten-nummer) hebben een lijst met telefoonnummers van de belastingdienst zelf, en kunnen dus via een "receptie" met een medewerker zelf contact krijgen. Zodoende hoeven zij niet naar de (vaak foute) adviezen van de belastingtelefoon te luisteren.

Aangezien er erg veel mensen zijn die met kleine vragen zitten m.b.t. de belastingen hebben ze de belastingtelefoon in het leven geroepen om te voorkomen dat medewerkers hun tijd verdoen met het beantwoorden van allerlei vragen van mensen die ze ook aan een belastingadviseur hadden kunnen stellen.

Met deze gedachtengang in het achterhoofd is het ineens een stuk logischer dat je de belastingdienst niet kan mailen omdat anders de mailbox vol komt te staan met vragen, en wellicht ook met scheldkannonades, mailbommen, spam etc. Daardoor komt men niet meer toe aan het eigenlijke werk dat ze moeten doen (en waarmee ze nu al flink achter lopen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in een eeuw waarin meer dan 90% van de e-mail bestaat uit spam. We leven in een eeuw waarin het grootste deel van de computervirussen per e-mail verzonden wordt. We leven in een eeuw waarin een heleboel mensen hun computer niet goed beveiligen, waardoor een gemiddelde hacker bij de meeste huishoudens rond kan speuren op de computer.

Gerichte formulieren op de site, die van daaruit naar de betreffende afdeling verzonden worden, zouden een beter alternatief zijn. Echter, gezien de rijksbrede bezuinigingen op dit moment moet je even bedenken dat de prioriteiten in het IT-budget waarschijnlijk zullen liggen bij het oplossen van reeds bestaande problemen.

Sommige mensen willen voor hun contact zoveel mogelijk door 1 persoon geholpen willen worden, en dit is iets wat gezien het brede scala aan werkzaamheden onmogelijk zal zijn - er zijn zoveel takken van de Belastingdienst dat je niet één iemand zal vinden die antwoord kan geven op alle vragen. Voor vragen waarop de persoon geen antwoord kan geven zal hij je vaak ook niet kunnen doorverwijzen, omdat dit nogal eens aan een heel ander kantoor wordt overgelaten.

Wettelijk is het op dit moment, dat je voor bezwaar gebruik moet maken van schriftelijke formulieren, of een brief. Deze dient ondertekend te zijn. Om de procedure rechtsgeldig te maken via e-mail zal eerst de wetgeving aangepast moeten worden.

De kans dat een e-mail met persoonlijke (dus gevoelige) gegevens onderschept wordt is groter dan de kans dat dit met een brief gebeurt.

Dit is de reden waarom de dienst momenteel e-mail voornamelijk gebruikt voor communicatie met zakelijke partners. Vergeet ook niet dat aan uitgaande mails van de dienst, als bij zoveel andere bedrijven, geen rechten ontleend mogen worden.