Waarom Twittert politiek Den Haag?

Ik snap er niks van dat alles via Twitteren moet. Allerlei onbelangrijke krabbeltjes waar (in iedergeval ik) niet op zit te wachten. Wanneer gaan ze doen wat ze behoren te doen: regeren want dáár zijn ze voor aan gesteld.
Is het een hype? Of zit er echt iets nuttigs in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Meerdere redenen. In de eerste plaats; politici zijn ook mensen. Ze hebben danwel een drukkere agenda en verstouwen dagelijks meer informatie dan jij en ik, maar het blijven mensen. Twitter is bij uitstek geschikt voor de korte berichtjes die vroeger per SMS van hand tot hand zouden gaan. Het versnelt de communicatie tussen politici onderling, en stuurt tegelijkertijd signalen uit naar de burger (al dan niet via een leger twitterende journalisten) welke zich hierdoor een beter beeld kunnen vormen van wat zich zoal afspeelt in wat tot voor kort als een ivoren toren werd beschouwd.
Het maakt in vaak krachtige one-liners de politiek transparanter, en onderstreept keer op keer dat politici, ongeacht of je het met zijn of haar opvattingen eens bent of niet, gedreven mensen zijn met idealen die voor een niet bepaald riant salaris veel meer uren maken dan ze volgens de Arbeidstijdenwet zouden mogen. Da's nog een voordeel van twitteren; het gaat een stuk sneller dan het schrijven van een blog of opinieartikel waarvan het maar de vraag is of het gelezen of geplaatst wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Twitteren is in, daarom... Mensen willen instant alles weten en horen... En de politici moeten daar dus aan mee doen...

Nee het is niet nuttig, maar ze moeten wel...

Maar wat kunnen we eraan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men(de politici) wil graag populair en helamaal bij de tijd gevonden worden! Ik ben het helemaal met je eens,het voegt niets toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt hierom: Politici willen stemmen vergaren. Maar hun weten niet van wat in is en niet. En dat komt weer hierdoor: Bewezen is dat mensen met een hoog IQ een laag EQ hebben (meestal). EQ = mate van sociaal gedrag, dus een IQ in sociliteit. daarom horen ze van mensen dat dat in is en gaan ze twitteren en denken ze dat wij dat SUPER COOL (in hun taal 'GROOVY') vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze stemmen kunnen vergaren met twitteren hoeven ze niets wezenlijks te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het handig is dat je je eerste verdiept in Twitter, dan pas gaat oordelen.

Ik vind het wel handig dat ze twitteren, daardoor staan ze dichter bij de burger en maken ze zichzelf toegankelijker voor de burger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door aanwezig en bezig te zijn op twitter, hyves, facebook, blog-sites etcetera komen ze dichter bij "de burger" te staan. Met een beetje mazzel wordt daarmee de afstand verkleind die mensen ervaren - ikzelf vind het een goede zaak in elk geval. Ze laten zien door nagenoeg live aanwezig te zijn - op www weliswaar, maar daar zitten wij immers ook - dat ze gewoon mens zijn als ieder ander. Dat kan strategische redenen hebben maar misschien ook wel simpelweg omdat ze het leuk vinden

Toegevoegd na 2 minuten:
ohja zie voorgaande antwoord: inderdaad zijn ze ook toegakelijker, want als je ze iets wil zeggen of vragen hoef je niet *eerst helemaal *uit te zoeken waar je heen moet *schrijven enzo. [alle sterretjes kosten tijd, stappen waardoor veel mensen al gelijk afhaken als ze in contact willen komen met de politici die hen vertegenwoordigen). Het verlaagt de drempel dus enorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, geloof je het zelf.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geldt vast niet voor iedereen, maar ik geloof het wel ja
In één woord: Aandacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Den Haag is bezig met de waan van de dag in plaats van met het land besturen.

Twitteren is bij uitstek geschikt om de waan van de dag te ventileren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit mijn optiek doen ze dat vanuit populistisch oogpunt. Heel veel mensen zijn tegenwoordig bezig op twitter. En het is vrij makkelijk om jezelf te laten horen via twitter. Je hoeft relatief gezien minder moeite te doen wanneer je actief in een stad/dorp campagne gaat voeren.

Ik denk ook dat het niet al te serieus te nemen valt. Het is ook zeker een hype te noemen, gezien het feit dat er steeds meer politici aan meedoen.

Maar als iemand het oprecht meent, zou je daar achter kunnen komen door de persoon in kwestie te volgen. Daar bedoel ik mee via media. Komen de dingen die op twitter staan overeen met wat ze echt doen!

Is dat niet het geval dan is het naar mijn mening niet oprecht te noemen.