Hoe werkt de nieuwe zorgwet?

Mijn man en ik werken alle twee. Ik heb geen hoge opleiding en verdien dus niet veel. Om ons gezin te onderhouden hebben we echt anderhalf salaris nodig. We hebben een huur huis dus bezuinigen daarop kunnen we niet. Nu is het zo dat mijn ouders waarschijnlijk over niet al te lange tijd niet meer opzichzelf kunnen wonen ivm gezondheid. Maar naar een tehuis kunnen ze waarschijnlijk niet ivm zorgwet. Hoe werkt die wet nu precies en wat als je niet financieel voor je ouders kunt zorgen. We zijn begin 30. 2 jonge kinderen, chronisch zieke moeder van 50 en stiefvader van in de 70.
Heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Wonen in een tehuis is nog steeds wel mogelijk, alleen komt iemand daar veel minder snel voor in aanmerking. En sinds kort telt vermogen (van cliënt, niet van familie) mee bij berekenen van de eigen bijdrage. Dat is vooral een probleem wanneer iemands vermogen bestaat uit -bijvoorbeeld- een nog niet verkocht huis. Soms moet familie dan bijspringen.

Wanneer zorg nodig is maar iemand geen indicatie krijgt voor een zorgzwaartepakket (=verblijfsindicatie), zal er thuiszorg ingezet worden. Er is ook wel veel mogelijk in de thuissituatie, maar er zijn natuurlijk grenzen. Wanneer iemand echt niet meer thuis kan wonen, bijvoorbeeld als permanent toezicht nodig is, zal er toch een verblijfsindicatie moeten komen.

Zowel bij een verblijfsindicatie als een extramurale indicatie is het onder voorwaarden mogelijk om te kiezen voor zorg in natura (ZIN) via een instelling, of voor een PGB, waarbij je zelf zorg inkoopt.

Als de geïndiceerde zorg tekort schiet, leggen mensen soms geld bij. Of ze vallen terug op mantelzorg, kiezen ervoor vanuit een PGB deels familieleden in te zetten tegen een lager uurloon dan professionele krachten, bundelen samen met anderen uit de buurt hun zorgvraag zodat ze gezamenlijk goedkoper zorg kunnen inkopen, of zetten zelf een soort woongroep op.

En soms kiezen kinderen ervoor hun ouders helemaal zelf te verzorgen, al dan niet tegen vergoeding vanuit het PGB. Dat kan in je eigen huis, in een mantelzorgunit in de tuin, of een speciaal daarvoor ingerichte woning. Dat zijn prijzige opties: eventuele woningaanpassingen worden bij verhuizing naar een niet-aangepaste woning in principe niet vergoed. Extra ingewikkeld is het als ouder en kind nog niet in dezelfde gemeente wonen. Proberen kan echter altijd: deze vorm van mantelzorg zal steeds meer komen. Op lange termijn is het (gedeeltelijk) vergoeden van mantelzorgunits voor gemeentes waarschijnlijk zeer kosten-effectief als daardoor minder professionele zorg ingezet hoeft te worden.

Wat voor jullie financiële consequenties kunnen zijn, is nog niet te zeggen. Er kunnen allerlei consequenties zijn voor bijvoorbeeld erfbelasting, eventuele huurtoeslag etc., maar dat zal afhangen van de keuzes die jullie de komende tijd gaan maken voor wat betreft invulling van de zorg, wat weer af kan hangen van de gestelde indicaties en de beschikbaarheid van bepaalde zorg. Wat dat betreft zou je - voor meer concrete antwoorden - je vraag over een tijdje opnieuw moeten stellen met nieuwe informatie.