Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je met een marriage certificate verkregen in de USA direkt een huwelijk inschrijven bij de burgelijke stand?

Dus alleen even in Vegas of New York trouwen en klaar, of ook nog wat bureaucratische wegen bewandelen in dat land?

Toegevoegd na 28 minuten:
Worden de benodigde stempels (apostille) standaard afgegeven bij een certificate?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
799

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, het in de VS gesloten huwelijk is daar geldig en moet op grond van artikel 5 van de Wet Conflictenrecht Huwelijk ook in Nederland worden erkend. De ambtenaar van de burgerlijke stand zal het daarom moeten inschrijven. Je hoeft dus verder niets te doen, alleen je marriage certificate meenemen naar de gemeente.

Artikel 5
1.
Een buiten Nederland gesloten huwelijk dat ingevolge het recht van de Staat waar van de huwelijksvoltrekking plaatsvond rechtsgeldig is of nadien rechtsgeldig is geworden, wordt als zodanig erkend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar zo'n certificate moet wat stempels hebben om in nederland verder te verwerken (apostille). Worden deze standaard afgegeven bij een certificate?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een apostille in Vegas wel wordt afgegeven. Anders heb je voor de VS wel een apostille nodig. Hier vind je een bureau dat het voor je doet: http://apostille.us/Documents/Document_Marriage_Certificate.shtml

Andere antwoorden (1)

Het hangt er even vanaf of beide partners Nederlander zijn, anders krijg je ook nog te maken met de wet op de schijnhuwelijken en moet je eerst goedkeuring hebben voordat je huwelijk geregistreerd mag worden, zie bijvoorbeeld de link.

Een legalisatie is niet nodig, maar een apostille wel (voorzover mij bekend), die zul je ook in de USA moeten regelen, tenminste toen ik trouwde in een ander buitenland moesten wij wel een apostillestempel regelen bij de lokale variant van een ministerie van justitie, waar ze dus volgens de afspraken uit de convention of the Hague bevestigden dat mijn huwelijksakte echt was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding