waarom duurt de rechtsgang in nederland zo lang?

Ik heb een geweldadige relatie achter de rug, dit is sinds november 2011 gestopt, ik heb toen gelijk aangifte gedaan en de zaak ging rollen. Ik heb tot november 2013 moeten wachten op een uitspraak van de rechter. Hij stond voor de meervoudige stafkamer. Hij kreeg 4 jaar gevangenis straf en 12 mnd. voorwaardelijk. Hij is in beroep gegaan. Nu moet ik weer wachten op de volgende rechtszaak. Hoe lang kan dit proces duren en waarom duurt het zo lang eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een rechtszaak kan wel zeven jaar, of zelfs langer duren. Ook in dit geval zou dat kunnen, na dit beroep kan de verdachte nog naar de Hoge Raad stappen, wanneer hij het niet eens is met het vonnis wat wordt gesproken in het hoger beroep. Ga er dus vanuit dat dit nog jaren doorsleept, hoe vervelend ook.

Bij een hoger beroep kijken andere rechters naar de zaak, wat weer veel tijd kost (zij moeten alle dossiers onderzoeken, en uiteraard de waarheid proberen te achterhalen. Zowel u als verdachte zullen een eigen kijk op de zaak hebben, hetgeen het voor de rechters niet makkelijk maakt). Dit is waarom het zo lang duurt.