Ten tijde van Willem I heetten alle provinciale gezaghebbers 'Gouverneur des Konings'. De Provinciale Wet uit 1850 verving de titel van 'Gouverneur' door 'Commissaris'. Toch bleef die oude, sedert 1850 officieuze titel, in Limburg bewaard.

Vanaf 1616 tot 1794 woonden militaire Gouverneurs op de plek waar nu het oude Provinciehuis staat. Die ambtswoning werd Gouvernement genoemd. Datzelfde pand werd sedert 1815 door de 'Gouverneur des Konings' bewoond. De aanduiding 'Gouvernement bleef zodoende toepasselijk. Men mag aannemen dat na 1850 het gebruikelijk was om de bewoner van het 'Gouvernement' als 'Gouverneur' aan te duiden. Vroeger heeft het gebouw zijn benaming ontleend aan de titel van de bewoner, later heeft, precies andersom, het gebouw op zijn beurt de betiteling van de bewoner beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Helder verhaal. Kleine toevoeging: Het is echter een officieuze titel want formeel is het ook ook in Limburg een commissaris van de Koning.
Poet
10 jaar geleden
O sorry dat stond er al

Andere antwoorden (1)

Limburg heeft net als de andere Nederlandse provincies een commissaris van de Koning. Alleen informeel wordt deze functionaris daar gouverneur genoemd. In officiële stukken en bijeenkomsten wordt hij met "commissaris van de Koning" aangeduid, net als in de andere provincies.

"De commissaris van de Koning in de Nederlandse provincie Limburg wordt daar informeel veelal aangeduid met gouverneur, in navolging zoals dat gebruikelijk was in het Hertogdom Limburg (1839-1866). Het provinciehuis van Nederlands Limburg in Maastricht wordt bijgevolg nog steeds aangeduid met Gouvernement."

"Tot 1850 werd de titel Provinciaal Gouverneur gebruikt voor Commissarissen van de Koning."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Commissaris_van_de_Koning(in)

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Limburg_(1839-1866) waar deze tekst staat: "Als herinnering aan de gecompliceerde status van het gebied als hertogdom en generaliteitsland wordt de commissaris van de Koning van Limburg officieus nog steeds gouverneur genoemd.".
Antoni