Wordt het niet eens tijd het onderwijs grondig te reorganiseren ?

Plasterk praat over het reorganisren en samenvoegen van WO en HBO, maar zou het hele onderwijs nu eens niet kunnen worden geupgrade en vooral kunnen worden gemodernisserd. Ik heb WO gehad, maar vond dat in vergelijking met mijn HBS-B maar een lachertje, inhoudelijk, maar zeker met betrekking tot de manier van onderwijs. Ik heb misschien 10 jaar lesgegeven op een HBO, maar op zekere dag vroeg ik mij af of ik mijn eigen kinderen naar een dergelijke school zou laten gaan. Mijn antwpoord was nee en toen heb ik meteen ontslag genomen.
Er zijn zoveel zaken te verbeteren, maar ik ben het met Pim F. eens: niet meer geld, maar het geld beter gebruiken. Beter onderwijs hoeft geen geld te kosten, alleen maar inspanning om het te organiseren. De eerste verbetering hoeft niet eens te gaan over de inhoud van de 'vakken' maar over de organisatie en de methodiek.Wat Plasterk trouwens ook wil, maar uiteraard is de politiek ineens weer tegen. Het kan natuurlijk zijn dat de mensen die zo'n reorganisatie uitvoeren niet worden vetrouwd, en dat is wel terecht. Ik heb ervaring en kennis hierover, maar geen politieke vriendjes, dus ik zal er nooit bij worden betrokken. De vraag is dus: moet Plasterk een kans krijgen of vrezen jullie dat de mogelijke hervormers te grote oogkleppen zullen ophebben? Denken jullie datr hervorming mogelijk zijn zonder extra geld, buiten de kosten van de hervorming zelf

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

M.i. is het onderwijs na de "mamoetwet"in het slop geraakt en zou misschien wel terug moeten gereorganiseerd. Inderdaad geef Plasterk een kans!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de Mammoetwet was het onderwijs ook niet ideaal, al denken alle oude knarren (zoals ondergetende vann wel). Er is zoveel te doen, als je maar durft en geen mierenneulker bent.

Andere antwoorden (3)

Ik vind dat de manier waarop er onderwijs word gegeven moet worden aangepast, met bijvoorbeeld meer zelfstudie. Maar de structuur(VMBO/HAVO/VWO & MBO/HBO/WO) zo moet blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfstudie als besparing of als weldoordachte methodiek. Ik volg zelfs nu een cgeschiedenis college op video en als het over de Franse Revolutie gaat, keijk ik films als Danton er naast. Als het over de Industriele revolutie gaat dan kijk ik naar Steamboy. Dat is inderdaad zelfstudie. Maar niet met pijn in je ogen en je gedachten elders naar een boek staren. Beste E, een stuctuur is niet zaligmakend. Hij dient zijn doel of niet. In het laatste geval weg ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor de typo's
Het hele Nederlandse onderwijs systeem is al verpest toen het hervormd werd naar VMBO aan de ene en HAVO/Gymnasium aan de andere kant...

Deze reorganisatie heeft miljarden gekost en het begint er nu op te lijken dat het enigszins soepel begint te lopen...

Eén nieuwe reorganisatie gaat hoe dan ook wederom miljarden kosten...

Het beter op elkaar laten aansluiten van het HBO en WO is op zich een goede zaak. Maar hier moet dan wel rekening worden gehouden met het feit dat er ook meer docenten moeten komen. Want dat is wat ik in het hele verhaal mis van Plasterk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het deels met je eens. Aansluiten van HNO en WO is uit den boze, integreren die handel. We eindigen nog steeds met grote aantal afhakers. Studenten kiezen een studie door de knopen van hun overhemd te tellen. Eenmaal gekozen zit je er meer of minder aan vast. Flexibel maken is de enige mogelijkheid. Het hoeft geen miljarden te kosten en zo wel, dan voorkom je dat NL wegglijdt in de vergetelheid. En dat kost ons veel meer.
Vergelijk onderwijs in Singapore maar eens met het onderwijs in Nederland, dan schrik je je kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dus duidelijk voor het samenstellen van je eigen studiepakket, zoals bij de open universiteit in Engeland. Verzamelde punten bepalen op welk niveau je afstudeer.
Pretpakketten: je zal je diploma niet meer moeten overleggen, maar jouw uitslagenlijst. Zoals nu ook al wordt gevraagd. Je zal meer advertenties zien zoals bij juristen: Een econoom gevraagd met de vakken Openbare Financien en Bankwezen opniveau 1. So what.
Een van de meest gehate hoogleraren van de UvA was wellicht Haccou, maar hij sprak vaak wijze - weliswaar cynische - woorden: als je bedrijfseconoom wilt worden, dan moet je algemene econiomie gaan studeren, want de bedrijfseconomie leer je wel als je eenmaal als bedrijfseconoom werkzaam bent, maar de algemeno economie leer je niet meer bij, en wat je op korte termijn aan bedrijfseconomie moet weten leer je toch niet op de faculteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die Open Universiteit bestaat hier in Nederland ook...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik weet niet hoe die hier werkt en zelfs in mijn woonplaats in Amsterdam is de Britse O.U. beter toegankelijk. De site van de NL OU heeft mij op geen enkele plek iets boeiends opgeleverd.
Poeh...ik heb na 1970 eigenlijk geen enkele wijziging in het onderwijs meer gezien waarvan ik denk, dat is nou een verbetering. Als docent in het voortgezet onderwijs kreeg in brugklassers binnen die niet konden klokkijken.
Ik vrees dat het probleem niet in het onderwijs zit, maar dieper in de samenleving.

Toegevoegd na 12 minuten:
Uiteraard is de Mammoet wet van voor 1970, maar toe zat ik nog op de Lager School. Niet in een groep maar in een klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was docent HEAO toen de Mamoetwet over ons heen kwam. Den Haag kwam het de verzameling docenten uitleggen. Er was niemand in de zaal, die enig vertrouwen had in de goede afloop. Zo werk de overheid. Toen en nu.