Wat gaat het downloadverbod voor de consument inhouden?

SInds gisteren heeft het kabinet besloten dat ze de uitspraak van Europese hof gaat volgen in zake downloaden van beschermd materiaal. Wat houdt dat in voor consumenten die hier en daar een torrent downloaden(en direct uploaden) of gebruik maken van nieuwsgroepen(geen upload)?

En dan bedoel ik niet zo zeer welk wetsartikel met bijkomende strafmaat, maar hoe de regering of instellingen zoals BREIN hiermee om zullen gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de mensen thuis verandert er vooralsnog weinig.
De stichting Brein, die van Justitie het toezicht moet houden op handhaving van het verbod, gaat niet achter individuele gebruikers aan nu het downloaden niet langer is toegestaan.

ICT-jurist:
“De individuele gebruiker is juridisch gezien in overtreding, maar praktisch wordt het lastig om hem te vervolgen. Het is daarom aannemelijk dat auteursrechtenorganisaties achter de platforms aangaan. Het gaat namelijk lastig worden om de individuele gebruikers op te sporen; je hebt het over ongeveer anderhalf miljoen huishoudens die illegaal downloaden. Dat zijn er niet alleen veel, maar privacywetgeving maakt opsporing ook nog eens lastig. Zo kun je niet zomaar spyware bij mensen installeren om hun internetgedrag te monitoren. En informatie van de providers mag alleen onder bepaalde voorwaarden worden verstrekt. Mocht Brein dat wél doen kan het zeer interessant worden.”
SimonV