Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de politie verplicht een gevaarlijke situatie die bij herhaling voorkomt te registreren als daar melding van wordt gemaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
825
Reddie
10 jaar geleden
Dat lijkt me eerder een zaak van de gemeente. De politie is toezichthouder, en geen plannenmaker.
jc54
10 jaar geleden
Afhankelijk van wat die gevaarlijke situatie inhoudt, zal de politie de verantwoordelijke aanspreken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, de taak van de politie is:

de handhaving van openbare orde en veiligheid
het opsporen en onderzoeken van strafbare feiten
directe hulpverlening
signaleren en adviseren.

Als de gevaarlijke situatie dus de openbare orde of de veiligheid aantast, is het een taak van de politie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke duidelijk, dan heb ik nog een kleine vervolg vraag als dat mag. Ben ik als burger verplicht een gevaarlijke handeling van bedrijven te melden bij de politie?
Ik bedoel hiermee als bedrijven op straat of in het verkeer zich niet houden aan veiligheidsvoorschriften en daarmee de burger in gevaar brengen.
En zijn hier wetsartikelen over?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent als burger alleen verplicht om van sommige misdrijven aangifte te doen. Dat geldt waarschijnlijk niet voor wat deze bedrijven doen, maar het mag wel. Artikel 160 1. Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
2. De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
3. Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Pedro heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan wat de situatie is, en ja het lijkt me wel zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding