De eerste sancties tegen Rusland kun je vergelijken met waarschuwingsschoten. Ze zijn nog niet echt schadelijk, maar laten wel zien dat ze tegen de acties van Rusland zijn. Wat hiermee duidelijk wordt, is dat de EU en VS het oneens zijn met het feit dat Rusland de Krim overneemt.

Het is een soort van spelletje van: we kijken elkaar in de ogen en wie het eerst knippert, verliest. Hoe dit af gaat lopen kan niet gezegd worden.

Het kan gewoon niet toegelaten worden dat een land zomaar een stuk land overneemt, omdat de EU en de VS tegen een militaire besturing zijn. Wat de VS en de EU in ieder geval willen laten blijken, is dat Rusland hier niet zomaar mee weg komt.

Wat er uiteindelijk bereikt wordt, dat kan nu nog niet gezegd worden, maar de VS en de EU willen in ieder geval dat Rusland de Krim niet op deze manier overneemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een prima mening die van uit Europese gedachten ook door onze politieke leiders wordt gedeeld . Maar denk eens hoe de Russen de Krim zien ! Al van uit de tijd Vd Tsaren was de Krim Russisch ! Er is een enorme Russische marine basis van enorm strategisch belang . Zeker nu ze mogelijk hun reus achtige basis in Syrië mogelijk gaan verliezen . De Krim is heel per ongeluk aan Oekraïne toegewezen , in de jaren 60 . Door een dronken Russische leider die zelf uit de Oekraïne kwam . Zie het door de ogen van de Russen en dan kunnen ze niet anders ook al omdat 80% Vd bevolking Russisch is georiënteerd . Ook het oosten Vd Oekraïne is al eeuwen Russisch georiënteerd . Ook stukjes van Moldavië willen absoluut Russisch zijn . Het westen heeft totaal geen begrip Vd Russische kijk op de situatie . Met als gevolg een domme patstelling . Domme uitspraken dat Poetin op Hitler lijkt door vrouw Clinton ( ook al vind je dat kan je dat beter anders formuleren als president 'S kandidaat ) wat ze nu bereiken is ijdele hoop voor Oekraïne en ze riskeren een heel slechte relatie met een Vd machtigste landen Vd wereld dit is contra productief volgens mij . Amen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanuit Russisch oogpunt bezien heb je helemaal gelijk. Maar Rusland moet ook begrijpen dat je zo'n gebied anno 2014 niet zomaar zonder overleg kan terugpikken. Dat is niet meer van deze tijd. Ik denk dat het de westerse landen daarom gaat.
Omdat de Krim overgenomen is door Rusland, wil nog niet betekenen dat proces helemaal eerlijk verliep. De mensen die op de Krim wonen en liever hadden dat de Krim nog bij Oekraine hoorde (of zelfs een aparte staat werd), zijn thuisgebleven op de dag van stemmen. Daardoor is er met volle overmacht gestemd op bij Rusland horen.
Maar goed, Europa en VS geven sancties aan Rusland, omdat Rusland niet zomaar een land mag binnenvallen. Als men Rusland zijn gang laat gaan, hebben ze morgen heel Oekraine overgenomen. Als de omringende landen die ook bij oorspronkelijk Sovjet-Unie hoorden ook worden overgenomen, ontstaat er een nieuwe Sovjet-Unie. Er komt dan weer een koude oorlog, met eerste en tweede wereldlanden. Europa en VS doen er alles aan om dit te verkomen, omdat het midden oosten, China en andere gebieden belangrijke handelspartners zijn.
Onderhandelen met Poetin heeft geen zin, want Poetin leeft in een ander wereldbeeld dan de westerse landen. Dus moeten er wel sancties genomen worden.
Ook denk ik persoonlijk dat Europa en de VS willen laten zien dat zij de nog steeds de machtigste zijn.