Als een coalitie in een gemeenteraad valt, moet de desbetreffende coalitie dan demissionair verder tot de landelijke gemeenteraadsverkiezingen?

Voor de tweede kamer is het niet zo dat er per definitie om de vier jaar gestemd word, soms is dit eerder als het kabinet valt.

Hoe is dit in de gemeente raad? Worden daar soms ook vervroegde verkiezingen uitgeschreven in een gemeente waar de coalitie valt waardoor eerder dan de landelijke gemeenteraadsverkiezingen moet worden gestemd.

En loopt zon gemeente dan altijd "uit de pas" hierna met de landelijke gemeenteraads verkiezingen omdat hun volgende termijn van vier jaar eerder is begonnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (1)

Als een college valt, dan kan het college demissionair verder gaan, maar het kan ook ontbonden worden.
De gemeenteraad een college van wethouders en burgemeester. En de burgemeester wordt niet verkozen, maar benoemd en blijft dus zitten ook als het college ontbonden is.
Het is aan de burgemeester om de gemeente te besturen met of zonder wethouders. Natuurlijk zal hij opzoek gaan naar nieuwe wethouders en de gemeenteraad vragen om een nieuwe coalitie te vormen.

Er wordt alleen tussentijdse verkiezingen georganiseerd bij fusiegemeentes.
En soms wordt een fusie uitgesteld als de normale gemeenteraadverkiezingen er zeer dicht er op zitten.

Ontbindingsverkiezingen vinden alleen plaats bij de tweede kamer.
De tweede kamer kent niet een verbindende factor zoals een burgemeester welke niet weg gestuurd kan worden door de leden.
Ook in de tweede kamer wordt gezocht of er niet een nieuwe coalitie gevormd kan worden zonder nieuwe verkiezingen.

Alle gemeenteraadsleden in heel Nederland treden op het zelfde moment af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord. Weer wat bijgeleerd. Met dank.