Camiel Eurlings weg, Wouter Bos weg, is het goed voor de politiek als bekende politici opstappen, of juist niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet Thieme, die wil meer tijd doorbrengen met haar hamster :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat worden felle debatten tussen Geert Wilders en Job Cohen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@psmans: valt wel mee hoor, Job Cohen pakt zijn fluitketeltje, een paar theeglazen en... zorgt voor een goede sfeer..

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het wel goed is, al denk ik er per persoon verschillend over.

De bekende gezichten hebben zulke harde standpunten ingenomen, de tegenkrachten tegen 'draaikonten' is zo groot, dat niemand meer van mening durft te veranderen. Partijen sluiten elkaar uit en sluiten uit dat ze ook maar iets veranderen in hun standpunt.

Als gevolg daarvan kunnen partijen niet meer bewegen en zitten ze gevangen in hun eigen ononderhandelbare standpunten. En kunnen geen broodnodige besluiten meer nemen noch uitvoeren.

Dan is het tijd voor nieuwe gezichten. Voor mensen die weer wel kunnen onderhandelen en bewegen. Zoals het in de politiek bedoeld is.

Helaas zijn de hardste koppen nog (lang?) niet weg, en de mensen die het wellicht zouden kunnen zijn al wel weg.

Wat hoop biedt. Wellicht dat ze in een nieuwe tijd weer een rol van betekenis kunnen gaan spelen doordat ze nu op tijd de luwte opzoeken.

Als nu Balkendende, Wilders, Verhagen, Rutte, Rita, Bos, e.v.a. allemaal even wegwezen met hun blaas-verhalen en enorme ego's en partij-ego's, dan kunnen de mensen die het echt kunnen het land weer gaan besturen.

Ik las in een opinieblad deze week een enorm goed voorstel voor een kabinet uit allerlei mensen van alle partijen, die het echt zouden kunnen.... Zoiets zou echt hoop geven....

Niet uit politieke afwegingen, maar gewoon: KAN die persoon de *betreffende portefeuille* een stap verder helpen, in plaats van zijn eigen partij of ego.

Pas DAN zijn we echt op de goede weg....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het is niet goed of slecht voor de politiek. Het is inherent aan de politiek. Zo is het altijd geweest, en zo zal het altijd blijven. En vergeet niet: niemand is onvervangbaar.
14 jaar geleden
Soms is het beter als er een nieuwe frisse wind door een politieke partij gaat.
een nieuwe leider heeft ook nieuwe ideeen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Soms is een nieuwe leider van een politieke partij een beter persoon om uit teleggen waar de party voor staat

Toegevoegd na 15 minuten:
Balkeende's laatste avond maal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft ligt het er maar aan wat voor standpunten die bekende politici hadden.

Maar de twee genoemde hadden natuurlijk wel prettige gezichten om naar te kijken, dus wat dat betreft is het jammer. -:)

Nee, uiteindelijk maakt het niet.
In ons politieke systeem komen en gaan de mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn optiek verlaten de ratten het zinkende schip.
En let op, er gaan er nog meer volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balkeende is de volgende
Camiel was niet zo bekend. Wouter wel. Of 't voor de politiek in 't algemeen goed is of niet dat er bekende politici opstappen, kan je zo niet stellen. Het gaat om de kwaliteiten die ze hebben. Dat is per politicus weer verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Camiel Eurlings is weg zuiver om persoonlijke redenen. Hij zat op 1 van de hetere plekken (verkeer), maar heeft zich niet gebrand.

Wouter Bos is weg voor politieke redenen:

- Wouter Bos heeft zwak beleid getoond in de financiële crisis, en de banken. Het is een socialist onwaardig om rijke spaarders die meer rente willen te compenseren als het hogere risico leidt tot verlies van hun kapitaal.

- Wouter Bos vervreemd de kiezer van de politiek door het vermengen van locale en nationale politiek.
* Hij liet het kabinet vallen over Uruzgan voor de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen. Uruzgan is geen topic voor de gemeenteraad, en dit besluit was zuiverder geweest als het 1 week later, na de verkiezingen was genomen.
* Dat Bos als eerste met verwijten kwam over de val, bevestigt het zoeken van de verloren kiezer.
* De PvdA profileerde zich in de gemeenteraadsverkiezingen als Partij van de Aanpak (van landelijke problemen).

- Bos en de PvdA spelen Wilders in de s in de kaart, door de PVV en Wilders als partij en persoon uit te sluiten, in plaats van te beargumenteren dat je een totaal ander beleid wilt voeren. Met een Arabische poster wordt de Partij van de Aanpak dan de Partij van de Arabieren. Volgens mij hadden Alle mensen dit kunnen aanvoelen en hier positief en ad rem op kunnen anticiperen, om zich daarmee van de PVV te onderscheiden.

maakte de positie van de PvdA onmogelijk en onduidelijk door te focussen op de ruzie met de voormalige coalitiepartners, partijen die samen met GL en D66 het dichtst bij de PvdA staat. Paars is

- Wouter Bos maakt voor de kiezer is onduidelijk waar de PvdA voor staat als fel tegenstander van hun eigen kabinet, die ruzie wilt maken met de oude partners. Wat wil de PvdA dan wel? Een voormalige regeringspartij zou juist subtieler de verschillen met de ex-partners moeten aangeven.

Job Cohen, en Ronald Plasterk zouden waardige opvolgers kunnen zijn, waardoor de politiek zich vernieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Camiel komt wel weer terug. Die is nu voor het eerst van zijn leven uit het pluche en wordt een tijdje uit de wind gehouden tot de averij die Balkenende heeft aangericht is gerepareerd. Daarna wordt hij alsnog de nr. 1 van het CDA.
Of het erg is voor de politiek? Dat hangt er van af wie we er voor in de plaats krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een ramp als Camiel en Wouter vertrekken... De geloofwaardigheid van de politiek is in het geding... Camiel had ons beloofd dat de kastjes, die alles bijhouden in het rekeningrijden, veilig zouden zijn...

Maar het is goed voor de politiek, vers bloed erbij is goed voor de politiek...

Zolang er nog mensen zijn die aan de politiek mee willen doen, vind ik het goed, als ik maar niet hoef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet net de radio aan, en het eerste wat ik hoor is dat Wouter Bos zich wel terugtrekt. Ik ben verbaasd, maar heel erg blij dat Job Cohen nu lijsttrekker wordt!!!! Ik heb heel vaak tegen mijn omgeving gezegd: Job Cohen moet het doen!!! Dus wat mij betreft: het is goed voor de politiek: Job is duidelijker dan Wouter. Job Cohen moet minister president worden, wat mij betreft!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan er nog wel een paar noemen die mogen opstappen en dat zou zeer zeker juist zijn. Alhoewel, denk dat ze binnen een jaar weer met een smoes terugkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze BEKENDzijn is het niet erg dat ze opstappen. Balkenende is de bekenste en moet zo snel mogelijk opstappen. Eurlings is redelijk bekend, maar niet omdat hij zo veel gepresteert heeft maar omdat hij ons de tolpoortjes wil aansmeren. Een miljarden investering.
Gerda is ook zeer bekend als Glossy Gerda (weg (4 ton). Zou snel mogelijk opstappen.

Als GOEDE politici opstappen is dat een verlies voor de politiek, maar ook voor het land. Je weet pas als ze goede zijn als ze een paar kabinetten overleefd hebben en iets positiefs hebben achtergelaten. Dat laatste gebeurt jammer genoeg veel te weinig.