Waar is de zetel van het Europees Parlement gevestigd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
SimonV
10 jaar geleden
Wikipedia:
Het Europees Parlement vergadert eens in de maand plenair, gedurende vier dagen in Straatsburg. Een aantal aanvullende voltallige vergaderingen vindt plaats in Brussel, in de gebouwen van de Leopoldruimte. Daar vinden ook alle vergaderingen van de vaste parlementaire commissies plaats waarin de plenaire stemmingen worden voorbereid. Het Secretariaat-generaal bevindt zich in Luxemburg. De maandelijkse verhuizing van parlementariërs, ambtenaren en dossiers tussen Brussel en Straatsburg is een kostbare zaak, die regelmatig voor discussies binnen en over het EP zorgt

Antwoorden (2)

Het Europees Parlement vergadert in Brussel (Leopoldruimte) (België) en in Straatsburg (Louise Weiss-gebouw) (Frankrijk).

Toegevoegd na 9 minuten:
Beide steden zijn zetel van het Europees Parlement.
Antoni
10 jaar geleden
De officiële zetel van het Europees parlement is in Straatsburg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag een toelichting van die min.
Het europees parlement zal zelf toch echt wel het beste weten wat de officiële zetel is. (Dat wil niet zeggen dat ze daar het meeste werk doen, maar dat ze juridisch gezien daar de hoofdvestiging hebben)
SimonV
10 jaar geleden
Plus.
Nog eens een link die jouw antwoord bevestigt: "Hoewel de officiële zetel van het Parlement in Straatsburg ligt, komen de Europese volksvertegenwoordigers drie weken op vier samen in Brussel voor de bijkomende plenaire zittingen van de politieke fracties en de parlementaire commissies. " http://www.brussel.irisnet.be/over-het-gewest/internationaal-brussel/de-europese-instellingen-in-brussel