Waarom wil de regering de "Slimme Energiemeter"?

De slimme energiemeter verklapt je energieverbruik. Aan mij. En aan de energiemaatschappij. Wat is de winst daarvan?
Al mijn radiatoren in huis hebben thermostaatknoppen, de huisgenoten gebruiken ze naar behoren. Ik heb dubbel glas. De thermostaatklok schakelt de CV om 11 uur 's avonds uit, en 's ochtends om 7 uur weer aan.
Ik heb niet meer licht aan dan strikt noodzakelijk. Spaarlampen waar mogelijk. Spaardouchekop. Zuinig met de wasdroger. Aardappeltjes garen ook bij 93 graden, dus 5 minuten voor tijd kan het gas uit. Bij ovengerechten kan de oven altijd 10 minuten eerder uit dan het recept aangeeft. Verder: stekkerblokken met schakelaars voor de computers en stereo. Standby vermijden we: úítzetten die tv!
Doen we al jarenlang. En toch nog vorig jaar 2% minder stroom verbruikt!
Wat zou ik dan nog moeten met een "Slimme Energiemeter"?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en een Slimme Meter is niet om minder te gaan verbruiken.trouwens ..het is om de klant kloppende eindafrekeningen uiteindelijk te kunnen sturen zonder dat zij gaan bijbetalen of zitten met geschatte standen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1000x liever foute geschatte standen dan dit Big Brother gedoe waar de gebruiker de mening niet van wordt gevraagd.

Het beste antwoord

"De nieuwe digitale energiemeter dreigt op straffe van een fikse boete verplicht te worden gesteld, tot grote woede van de Consumentenbond. Het apparaat zou namelijk ook nog grote nadelen kennen.

Zo krijgen netbeheerders als Continuon en Essent Netwerk zeer nauwgezette privé-informatie over burgers via de meter binnen. Ook verbruikt de stroomteller zelf stroom. Bovendien klagen consumenten dat het apparaat niet in staat is meteen terug te draaien bij huishoudens die bijvoorbeeld via zonnepanelen zelf elektriciteit opwekken."

"Ook netbeheerders kunnen voortaan zien wanneer iemand douchet en hoe warm. Of hij een magnetronmaaltijd nuttigt, zelf kookt en of het toilet een grote boodschap moet verwerken."

Eerder bleek al uit een privacytoets van de Universiteit van Tilburg dat de invoering van de slimme energiemeter in strijd was met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens."

Leest u dat goed??

"Bedoeling is energieverspilling te beperken."
My ass!! De meter verbruikt zelf extra stroom!! Goed voorbeeld doet goed volgen??

Sorry dat ik 't zeg, maar fl**** op met die rommel.
Er zijn 10 betere methoden die de regering beter eerst kan doen dan deze dure, onflexibele meters te plaatsen die waarschijnlijk later weer vervangen moet worden omdat in de toekomst vele mensen zelf hun stroom gaan opwekken middels zonnepanelen bijvoorbeeld. Die kosten komen hoe dan ook echt wel weer op 't bordje van de consument terecht, hoor. Maar de privacy problemen zijn nog groter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is ook een leuke: "Elektriciteitsnetwerken zijn plat te leggen via de draadloze, 'slimme' stroommeters die nu massaal worden ingevoerd, ook in Nederland. Met vijfhonderd euro aan materiaal en voldoende kennis over de werking van de slimme stroommeters kunnen hackers delen van elektriciteitsnetwerken overnemen. Energiebedrijven installeren dergelijke stroommeters nu ook in Nederland.
Smart grids De netwerken zijn ook plat te leggen door een stroomstoring te veroorzaken, meldt beveiligingsbedrijf IOACtive na een onderzoek. Het is mogelijk op afstand de energievoorziening lam te leggen. Bovendien kunnen die opgewekte stroomstoringen zich uitbreiden naar andere elektriciteitsnetwerken, aldus IOActive. Slimme elektriciteitsnetwerken, die in Amerika 'smart grids' worden genoemd, hebben digitale energiemeters die hun meterstanden doorgeven via mobiel internet. Door kwetsbaarheden in hard- en software zijn de meters op afstand over te nemen. Sommige digitale elektriciteitsmeters hebben ook een mogelijkheid ingebouwd om de stroomlevering uit te schakelen.
Pwned IOActive heeft verschillende stroommeters getest die in de Verenigde Statem al in de praktijk worden gebruikt. De onderzoekers hebben onder meer malware geschreven die zich snel kan verspreiden onder de apparaten bij mensen thuis. De onderzoekers is het ook gelukt de boodschap op de lcd-schermpjes van de meters te veranderen in 'pwned', hackersjargon voor 'overgenomen'. IOActive heeft het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid (Homeland Security) op de hoogte gebracht van zijn bevindingen. Het bedrijf maakt niet zijn hele onderzoek openbaar, omdat dat een te groot gevaar zou opleveren." Leest u dat goed?? Security by obscurity werkt niet - wanneer begrijpt men dat nu eindelijk eens!! Kijk naar de tienduizenden lekken in Windows: hèt voorbeeld van security by obscurity. Het stroomnet zal een tweede Windows-achtige worden als de slimme meter wordt ingevoerd. Wilt u dat echt?? Een net zo'n '''''veilig''''' stroomnetwerk als een datanetwerk van Microsoft? http://webwereld.nl/nieuws/56541/elektriciteitsnet-te-hacken-via--slimme--meters.html

Andere antwoorden (7)

Daadwerkelijk zien wat je verbruikt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan je gewoon nu ook al zien: neem maar 's een kijken in de meterkast. Je ziet de teller bewegen. Doe dan je PC maar eens uit en kijk hoeveel je besparing is. Niks geen dure bespionerende nieuwe meter voor nodig.
ik werk bij oxxio en geloof me het is voor ''jullie ''als klant ook veeeeeeel beter op den duur, er wordt geen gebruik meer gemaakt van geschatte standen , je hoeft als klant geen correctieformulieren meer op te sturen ALLES KLOPT ,geen gezeik met verschillen meer, geef het ff tijd en je zal zien.DAT HADDEN ZE VEL EERDER MOETEN DOEN!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vel=veel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
?? ik snap je niet?? wat hebben leveranciers eraan hoe het verbruik -gedrag wat mensen hebben.is?..ik vindt het altijd zo hilaaaaaries hoe mensen kunnen denken...ga lekker een dagje bij een leverancier werken dan snap je wel wat ik bedoel...scheelt je een hoop werk kan ik je vertellen.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
''leer maar eerst een typen'' wat is dit voor een vijandig gedrag ?jij stelt een vraag over het waarom van een slimme meter en ik geef je antwoord..het is een vragensite schat..geen discussie forum...en ''ik mag niet zien wat voor een stroom jij verbruikt''? DAT ZIE IK AL BESTE VRIEND!! DAAR HEBBEN WE AL SYSTEMEN VOOR.. maar verder wens ik je een fijne avond hoor.. (een zuinige avond)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof d'r eerlijk gezegd geen bal van dat 't beter is voor de klant. Wel voor de stroomleverancier, maar niet voor de klant. Simpelweg de privacy-reden is méér dan genoeg om dit totaal niet te willen. Dan heb ik 't nog niet over hackers (of werknemers van de stroomleveranciers) die gewoon de boel hacken of een tap plaatsen om te zien wie wanneer wat verbuikt. En aan dat verbruik kunnen criminelen mooi zien bij welke gezinnen er vakantie is en daar mooi inbreken. Handig... Vooral voor criminelen. 'T ergste is gewoon dat 't wordt ingevoerd zonder dat de mening van de gebruiker wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"geloof me het is voor ’‘jullie ’‘als klant ook veeeeeeel beter op den duur" Nogal arrogant, trouwens. Dat mag een bedrijf niet voor ons bepalen. Dat maken wij als klant zijnde zelf wel uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
naatje,
Sorry hoor maar met gewone meters hebben jullie die systemen echt niet.
Ben het wel eens met wat je tegen Tovenaar zegt. het is indd een vragensite en geen forum
Jaja, big brother is watching you.. Die energiemeter gaat er bij mij niet in. Ze willen controle over ALLES hebben. Sommige dingen kunnen ze niet controleren en dat moeten ze maar accepteren. Het electronisch patienten dossier, precies hetzelfde verhaaltje. Het is niet relevant om te weten. Bepaalde info is geen probleem. Als ik zelf zou kunnen bepalen wat daar in staat (geld ook voor de slimme meter) dan zou ik het misschien nog wel overwegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"...door vrijwel continu te meten wat er op huishoudniveau wordt verbruikt, kunnen de leveranciers en producenten veel beter dan nu anticiperen op pieken en dalen in de vraag. Bovendien kunnen zij met dynamische prijzen ons gedrag en hun inkomsten beter sturen." Uit de NRC van afgelopen zaterdag.
Jouw gedrag is overigens heel keurig, maar ik merk dat er nog behoorlijk wat mensen zijn die veel energie verkwanselen.
Overigens staat in hetzelfde stuk dat er alleen nog veronderstellingen zijn hoeveel er bezuinigd wordt door deze meter en dat er wel privacygevoelige gegevens op straat kunnen komen te liggen (want dan weet ook het energiebedrijf wanneer je op vakantie bent en of je wel of niet graag 's nachts een bad neemt enzo).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Energie (stroom) kan niet opgeslagen worden. We vinden het normaal, als we om 3 uur 'snachts de stekker in het stopkontakt steken, we electriciteit krijgen. Deze electriciteit wordt op dat moment echter gemaakt. Als we allemaal een slimme meter hebben, kan de leverancier beter inplannen wanner en hoeveel energie er geproduceerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Hapax;

Is weer een exponent van het tegenwoordig zo gebruikelijke management/government by rule: is er een vraag of probleem dan bedenken we een regel of wet en beschouwen het als opgelost. Symptoombestrijding dus. Besparen doe je pas echt als je een gedragsverandering teweeg kan brengen waardoor mensen zich bewust zijn van hun consumptie. Zelfde als bij die sloopregeliing; als je niet bewust met je nieuwere auto omgaat had je beter je ouwe sloperd kunnen houden. In het geval van de slimme energiemeters mag ik overheden trouwens ook graag verdenken van een dubbele agende Big Brother, anyone? Maar ik denk dan ook graag in samenzweringstheoriëen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag de discussie over de slimme energiemeter wel sluiten hoor.
Stond vanochtend in de krant dat de klant zelf mag bepalen of hij/zij een slimme energiemeter wil.
Dus niet meer verplicht