Aan hoeveel vredesmissies heeft Nederland meegedaan tijdens 1945-heden?

Enige bron die ik kon vinden was "Vanaf 1945 nam Nederland deel aan 46 vredesoperaties, voornamelijk onder de vlag van de Verenigde Naties." Dit is echter een bron van 2000. Weet iemand aan welke vredesoperaties Nederland meedeed na 2000? Dan ben ik ook al een stukje dichterbij mijn antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Vanaf 1945 waren dit volgens onderstaande ongeveer 52 a 53 vredesmissies.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vredesoperatie#Nederlandse_deelname_aan_vredesmissie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vorige antwoord klopt niet helemaal, het zijn er waarschijnlijk iets meer dan 62.
Als je alles op Wikipedia optelt en ook nog de actuele missies plus de missies die omschreven staan op defensie.nl dan kom je op dit getal uit.

Na 2000 deed Nederland mee aan de volgende missies:
-Combined Maritime Forces (CMF)
-De ISAF missie in Afghanistan
-De patriot missie in Turkije
-Onlangs UNMISS in de nieuwe staat zuid-soedan
-UNMEE
-TTF
-EUPM
-UNMIL
-Operation Artemis
-EUFOR
-EUPOL
-UNAMIS
-UNHAS
-EUFOR 2
-UNAMIS 2
-UNMIS
-EUPAT
-EUFOR 3
-EUAMM
-EUPOL 2
-EUSEC
-MONUC
-EUFOR 4
-EUBAM
-UNIFIL
-USSC
-MFO
*-Nieuwe missie in Mali, doet Nederland nog niet aan mee maar gaat wel gebeuren.