Ja. Elke Nederlander (dus ook de Majesteit en haar opvolger) mag stemmen.
Weliswaar stemmen ze nooit. Ze staan boven de partijen dus is het niet nodig om te stemmen.

(Stemmen is een recht. Maar het is niet verplicht te gaan stemmen. Iedereen die stemrecht heeft mag zelf beslissen om wel of niet te gaan stemmen.

Het recht om je stem uit te mogen brengen bij de verkiezen heet het Kiesrecht. In Nederland hebben in principe alle mensen die op de dag van de verkiezingen 18 jaar of ouder zijn het recht om te stemmen, als je tenminste Nederlander bent en op het moment van de verkiezingen in Nederland woont.

Maar ook mensen die geen Nederlander zijn, maar die wel al vijf jaar of langer legaal in Nederland zijn, mogen stemmen, net als Nederlanders die in het buitenland wonen maar vroeger ten minste tien jaar in Nederland hebben gewoond.

Er zijn een aantal redenen waarom iemand toch niet mag stemmen:

Er kan een rechterlijke uitspraak zijn waarin staat dat een persoon niet mag stemmen;
Er kan ook een rechterlijke uitspraak zijn dat iemand wegens een geestelijke stoornis niet in staat is om zelf te stemmen;
Als iemand op de dag van de verkiezingen in de gevangenis zit (dat heet officieel dat ‘rechtmatig de vrijheid is ontnomen’), dan mag deze persoon iemand anders een machtiging geven om namens hem of haar te stemmen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jawel, ze heeft stemrecht, net als de kroonprins.

Om neutraal te blijven maken geen van beiden er gebruik van. Hoe het zit met andere leden van het koninklijk huis, is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit antwoord wel betrouwbaar!! http://forum.fok.nl/topic/1292355
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik daar ook vandaan (ben vergeten de bron er bij te zetten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Juliana was bekend dat ze na haar aftreden links stemde.
Ja, Pinkeltje dat mag. En ook de kroonprins. En iedereen die achttien is en is ingeschreven in de gemeente en over een identiteitsbewijs beschikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koning zelf niet.
Maar de rest van de koninklijke familie wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom België erbij halen en een antwoord overnemen??