Wat wil de Gülenbeweging en wat gaat er de heletijd rond de nieuws over hem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
nieuws? nog nooit hiervan gehoord

Het beste antwoord

Fethullah Gülen is een in de Verenigde Staten wonende Turkse islamitische prediker (en voormalige imam). Hij heeft de beweging opgericht die ook in Nederland veel aanhang heeft en hier verschillende scholen en huiswerkbegeleidingsdiensten runt. De kern van zijn gedachtegoed is dat inzet voor mens en samenleving de ware opdracht is voor de islam. De Gülen-beweging staat bekend om haar uitgebreide netwerk van islamitische scholen in de wereld, haar invloed op de Turkse media, het justitiesysteem en het politieapparaat.

De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan is nu fel tegen de ideeën van Gülen, en daardoor is er een machtsstrijd tussen hen. De Turkse regering heeft plannen om de privéscholen die scholieren voorbereiden op de universiteit te sluiten. Terwijl onderwijs nou juist de pijler is van de Gülen-beweging. Die stoomt jonge aanhangers van de beweging klaar voor een hoge maatschappelijke positie.

De premier heeft jaren geleden zijn handtekening gezet onder een besluit van de Turkse Nationale Veiligheidsraad om de invloedrijke Gülenbeweging uit te schakelen. De onafhankelijke Turkse krant Taraf onthulde dit document vorige maand. Het uitlekken heeft de spanning tussen Erdogan en Gülen verder op scherp gezet, en dat is de reden dat het de laatste tijd vaker in het nieuws is.
Amadea