Waarom investeert Minister Plassterk in een stemcomputer in tijden van bezuinigingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Waarom zou investeren en bezuinigen niet samen kunnen gaan?

Antwoorden (5)

je hebt een beetje een verkeerd beeld van de verhoudingen denk ik.

De overheid geeft nog ontzettend veel geld uit aan allerlei zaken. Dit is ook nodig. Mensen hebben bijvoorbeeld een AOW/uitkering nodig. de inkomsten en uitgaven (zie: miljoenennota) lopen in de miljarden euro´s. Als we daar in willen bezuinigen, moeten we harde, grootschalige bezuinigingen doorvoeren. Deze bezuinigingen moeten mensen echt raken.

Dit staat in totaal geen verhouding tot een eenvoudige stemcomputer. Het hele systeem en dergelijke zal een paar miljoen kosten, eenmalig. Dit heeft eigenlijk geen echte invloed hebben.

Zie het als iemand die wil afvallen, en dan eerst de mug van zich afslaat voordat diegene op de weegschaal gaat staan. Dat is zo kleinschalig, dat het amper invloed heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt ontzettend veel geld uitgegeven zonder noodzaak omdat het geen overheidstaak is, het gaat jaarlijks om ca. 250 miljard euro toale uitgaven met een tekort van ca. 20 miljard euro. Per jaar. Zorg kost jaarlijks 90+ miljard, defensie 8 miljard, alleen al de AOW premie is 18% belasting op ieders inkomen. Stemmachine invoeren zou 250 miljoen kosten, gevolgd door 10 miljoen per jaar aan beheer excl. 42 miljoen verkiezingskosten. Teeven wilde massaal gevangenissen wegbezuinigen voor 340 miljoen euro. Het is een boel geld.
Los van wat hierboven gezegd wordt, kan een stemcomputer veel tijd en moeite besparen in het kieslokaal. Uitslagen zijn precies en snel bekend (we gaan ervan uit dat alles OK verloopt enzo) en zo kunnen de mensen van het kieslokaal weer fijn naar huis.

Het bespaart evt ook drukkosten (dit laatste plan) van kaarten die misschien toch niet gebruikt kunnen worden. Een oudhollands spreekwoord luidt volgens mij: de kost gaat voor de baat uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze (nieuwe) stemcomputer bespaart op het aantal werknemers en de tijd die het kost om de stembiljetten te tellen.

Als het systeem werkt is deze investering snel terugverdient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laten we een dictatuur instellen, dan zijn er helemaal geen verkiezingen meer. Geen goed idee ? Maak dan iets wat controleerbaar is voor iedereen en waar niet op ondoorgrondelijke wijze mee kan worden gerommeld. Er mag wel maandenlang geformeerd worden aan een nieuw kabinet maar een paar uur extra wachten op een verkiezingsuitslag kan er niet af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nou het gevolg van de crisis! En ook als het systeem faalt wordt deze buiten gebruik genomen.
Stemmen met het potlood is goedkoper dan een nieuwe stemcomputer invoeren. Elk ICT-dossier bij de overheid is tot nu toe altijd uit de hand gelopen. Het is onder andere duur om de machines beveiligd op te slaan tot en te controleren en certificeren op de dag van de verkiezingen. Papier en potlood is goedkoop, dankzij een gezonde markt met veel concurrentie. Er is geen gespecialiseerd personeel voor nodig. Gewone burgers kunnen ermee om gaan.

Maar de lobby van burgemeesters voor de stemcomputer is sterk. Omdat steeds minder burgers zich melden om te assisteren op het stemburo worden er ambtenaren ingezet. Die gaan klagen bij hun bazen en uiteindelijk burgemeester over deze ongebruikelijke verzwaring van hun taken. Burgemeesters hebben via allerlei netwerken goede connecties met politiek Den Haag om te lobbyen voor de stemcomputer.

Ook is de fabrikant van stemcomputers aan lobbyen voor deze lucratieve opdracht. De stemcomputer is immers een uniek apparaat wat tot in lengte van dagen onderhoud en updates nodig heeft. Met de overheid als klant is zo'n contract met een open einde een prachtige basis. Defensiecontracten zijn zelfs minder zeker tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort investeringen doe je, omdat ze geld besparen, en diensten verbeteren:

- Het bespaart geld, omdat duizenden ambtenaren korter hoeven over te werken, omdat het tellen van stemmen sneller gaat
- De klant, burger en politiccus weten sneller wat de uitslag is.
- De uitslag komt vroeger op de avond op de TV, dus gaan mensen eerder naar bed, en verbruiken minder stroom.
- Er is minder papier nodig, ipv een kranten pagina groot stembiljet, druk je op een knop op de stemcomputer.

Met dank aan de vorige antwoorden, mijn samenvatting + eigen inzichten