zijn er ook landen waar rechters gekozen worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het oude Griekenland waren burgers verplicht om bij toerbeurt rechter te zijn. Dit om de onafhankelijkheid zo groot mogelijk te maken. Er zit wel wat in denk ik zo. Wij hebben een staat in een staat gecreëerd die vrijwel onaantastbaar is. Ze benoemen in feite ook zichzelf omdat de officiële benoeming een formaliteit is. Rechters hebben nu in Nederland eindelijk een bijbanenregister maar niet iedereen staat daar in. Je kunt dus zomaar voor een (plaatsvervangend) rechter staan die bij jouw tegenpartij een functie heeft waar jij geen weet van hebt. Je moet maar hopen dat die beste man of vrouw zichzelf terugtrekt als rechter. In Italie moet je ze tenminste nog omkopen. In het buitenland wordt de praktijk dat een advocaat ook plaatsvervangend rechter is wel de Dutch Disease genoemd.

Het beste antwoord

Ja hoor, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en in Zwitserland komt het voor dat
rechters door de bevolking worden gekozen.

En zo zullen er nog wel meer landen zijn