Is het opnemen van lessen op het HBO verboden?

Al meer dan een jaar neem ik iedere theorievak op met mijn mobiel. Het gaat hier om geluidsopnames, want ik weet dat video volgens de wet eerst gevraagd moet worden.
Alle leraren/docenten vinden het prima, op de een na die ik het niet gevraagd heb.
Nu vindt zij het een ontzettend groot probleem. Ik heb altijd geleerd dat audio gewoon mag en door heel veel studenten aan het HBO/universiteit wordt gedaan om het leren te vergemakkelijken.

Kan iemand mij vertellen of het illegaal of legaal is wanneer ik de lessen opneem?

Ps. Haar naam wordt nooit genoemd, enkel de uitleg komt erop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Het is illegaal. Alleen na toestemming mogen opnamen worden gebruikt. Doe je dat niet, dat schendt je het Autersrecht dat iedereen heeft over zijn eigen lezingen, lessen etc.
De meeste mensen zullen geen misbruik maken van de opnames, maar een enkeling wel. Die kan de teksten bijvoorbeeld printen en verkopen of via CD's verhandelen, markt genoeg. Of wat dan ook. Eventuele opbrengsten zouden alleen mogen worden vergoed aan de spreker. Daarnaast kan ook op andere wijze misbruik kunnen worden gemaakt van opnames. Ze kunnen gemanipuleerd worden waardoor de spreker in een kwaad daglicht wordt gesteld of wat dan ook. Je kunt een fout maken of een ongelukkige verspreking hebben. Kan allemaal.
Ik ben docent geweest en ik vond opnames in een klas niet vervelend ( hoewel soms storend want grapjes en allerlei bijgeluiden zijn toch storend voor het denkproces van de docent, vergis je niet!, je voelt je als spreker dubbel bekeken) maar mijn hoorcolleges, daar moesten ze afblijven. Zo nodig zou ik die zelf wel kunnen bundelen of uitgeven of wat dan ook en die Auteursrechten waren dan wel van en voor mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen op school, het is overal verboden om geluidsopnames te maken zonder toestemming, tenzij je zelf aan het gesprek deelneemt. Had je dus zelf een vraag gesteld en daar antwoord op gekregen, dan had je vraag en antwoord op mogen nemen. Het is niet toegestaan geluidsopnames te maken van lessen of gesprekken waaraan jij niet actief deelneemt en waarvoor jij geen toestemming hebt gevraagd.
De lerares had, omdat zij de les geeft, de les wel op mogen nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik kan nergens vinden of een deelnemer van een gesprek, ook daadwerkelijk actief moet deelnemen aan het gesprek in kwestie, ik denk dat aanwezig zijn al voldoende is. Soms heb je niet altijd wat te zeggen in een gesprek. Ik heb laatst een complete bijzondere ledenvergadering opgenomen van onze VVE, zonder dat ik dat heb verteld en zonder dat ik zelf vragen heb gesteld aan de vergadering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een link over het onderwijs kan ik hierover niet vinden, wel een algemene link: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/blogs/inge-ketelaars-juridisch-loket/kan-geluidsopname-bewijsvoering-dienen
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja maar het is me dus nog steeds niet duidelijk of je dan zelf ook iets moet zeggen, volgens mij niet.
Er bestaat geen wettelijke bepaling die het maken van geluidsopnamen voor persoonlijk gebruik verbiedt. Het zou kunnen dat de school een reglement heeft dat het maken van geluidsopnamen verbiedt. Dat acht ik niet waarschijnlijk, maar om zeker te zijn, kun je het op de website van de school nakijken. Steeds meer onderwijsinstellingen zetten hun colleges op internet, bijvoorbeeld de universiteit van Harvard. Dat lijkt mij terecht als een instelling met publiek geld wordt gefinancierd.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.harvard.edu/resources-offices/online-learning