Hoe komt het dat premier Balkenende 4 maal zijn kabinet NIET heeft afgerond?

Balkenende heeft al 4 maal achter elkaar zijn kabinet niet afgerond en dan vraag ik mezelf af hoe het kan dat hij telkens opnieuw gekozen wordt terwijl er iets niet goed gaat in Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Hij is in mijn ogen erg incompetent als leider van Nederland. Ik begrijp ook niet waarom hij steeds word herkozen als Minister-President. Het is geen toeval meer dan hij het weer niet af heeft kunnen maken. Het kan een keer gebeuren, de LPF speelde een grote rol in de val van het kabinet waar zij deel van uitmaakten.

Nu is het genoeg, hij moet ook eens goed in de spiegel kijken en misschien de eer aan zichzelf houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij gewoon de tijd niet meeheeft. Tot Balkenende minister president werd, was het in Nederland op politiek vlak tamelijk rustig. Vanaf het moment dat hij aantrad, was min of meer de beer los (denk aan de periode Fortuyn en alles wat daar na kwam). Geen enkele minister had het vermoedelijk allemaal bij elkaar kunnen houden.
Dat hij het desondanks vier maal tot minister president heeft geschopt, moet minimaal iets zeggen over de man zelf. En niet per definitie negatief.

We hebben in de jaren na de oorlog langzaam maar zeker zo een ongelofelijke puinhoop van dit land gemaakt / laten maken (niet alleen politiek, maar zeer zeker ook maatschappelijk), dat het inmiddels een buitengewoon hachelijke onderneming is geworden, dat hele regeren. Je kunt het namelijk nooit iedereen naar de zin maken, en Nederlanders krijgen al decennia lang met de paplepel ingegoten dat je moet krijgen waar je recht op hebt of denkt te hebben, zonder dat daar nog enige plicht of verantwoordelijkheid tegenover staat. Dat draai je zomaar 123 niet terug.

Ik durf zelfs niet uit te sluiten dat hij nog weer voor een nieuwe termijn gekozen zou kunnen gaan worden. Niet door mij welliswaar, maar ik ben natuurlijk niet de enige Nederlander met stemrecht. Helaas ;-) Nee, gelukkig maar ; ik zie er namelijk ook geen gat meer in en zou het ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, als het CDA de enige regeringspartij was geweest met 75 of meer zetels dan had Balkenende wel zijn termijn kunnen volmaken. Nu moest er bij alle kabinetten rekening gehouden worden met partijen die niet al te goed op elkaar aansluiten. Gevolg? De kans op een gevallen kabinet is groot.

En dat Balkenende niet de beste onderhandelaar is, is me inmiddels ook duidelijk geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben in Nederland te maken met de politieke realiteit dat altijd de grootste regeringspartij de premier levert. De laatste vier keer was dat met het CDA, en dus ook Balkenende.
Op zich ben ik geen fan van hem, maar hij is niet per definitie aan te wijzen als de zwarte piet voor het mislukken van deze kabinetten. Natuurlijk, hij is er onderdeel van, voorzitter zelfs, maar dat betekent niet dat er omstandigheden zijn, andere politieke partijen met een andere doelstelling, die kunnen zorgen dat het kabinet strandt.

We zitten helaas met dit systeem, en hoe je het ook wendt of keert, altijd zullen we met een coalitieregering zitten. En dus hebben we altijd strijd binnen het kabinet. En dus hebben we grote kans dat niet een volledige regeringsperiode wordt afgemaakt, onafhankelijk van de premier.

Ik ben ervan overtuigd dat er de komende tweedekamerverkiezingen grote veranderingen zullen komen. Maar of dat als gevolg heeft dat er betere kabinetten komen, is nog maar helemaal de vraag. Juist op dit moment zijn de tegenstellingen groot, de crisis is er nog steeds, belangrijke vraagstukken moeten worden opgelost. En elk van die vraagstukken (aow leeftijd, steun aan de bank, problemen met de Euro in Europa, militaire missies, milieu) wordt door alle partijen op een andere manier bekeken, elke partij stelt zijn eigen programma op om dit probleem op te lossen. Dat kan alleen maar leiden tot een gedrocht van een regeringsakkoord, een lijmpoging op voorhand. En dat zou dan 4 jaar stand moeten houden?
Nee, het ligt niet alleen aan JP. Het ligt aan het systeem, aan de diversiteit van meningen.
itsme
14 jaar geleden
Sinds WOII zijn er 26 of 27 kabinetten geweest. Daarvan hebben slechts 6 de eindstreep gehaald.
Ik vind JP ook niet echt een leider en zie hem ook niet graag terug als premier.
Maar over het algemeen sneuvelen er meer kabinetten voortijdig dan dat ze hun tijd uitzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grote groep christelijke kiezers hebben grote invloed op de keuze van de premier. De kans is aanwezig, dat wij door deze onweldenkende groep wederom met Balkenende als onbekwame premier opgescheept zitten voor de komen twee of drie jaar. Toch?!
De man heeft bovendien te weinig eigenkennis om er nu eindelijk mee te stoppen. Hij is machtsgeil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een uiterst slim man is! Hij, maar dan ook alleen hij, snapt het spel. Hij speelt het verdomd goed, daarom is hij al jaren de premier.

Of hij inhoudelijk goed is is een tweede vraag. Maar ik denk dat hij wel de minst slechte is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij nooit er een heeft afgemaakt... Nu moeten wij Balkenende afmaken (figuurlijk natuurlijk) anders zal hij het nog eens willen gaan proberen...

Politici zijn net muggen, niet weg te slaan van daar waar bloed stroomt...