Wat is de functie van wachtgeld?

Waarom is deze regeling in het leven geroepen, het is toch eigenlijk van de zotten dat als je zelf je baan opzegt dat je dan doorbetaald krijgt?
Tevens de vraag hoe hoog het wachtgeld is voor het nu gevallen kabinet, en voor wie deze regeling geld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ministers en staatssecretarissen zijn geen ambtenaren,

Dus dan hier een antwoord dat wel klopt:

http://www.goeievraag.nl/vraag/gaan-ministers-ww-uitkeering.45899

Toegevoegd na 2 minuten:
Als een minister aftreedt heeft hij recht op een uitkering van: - 80 procent van zijn laatstgenoten bezoldiging in het eerste jaar;
- 70 procent van zijn laatstgenoten bezoldiging vanaf het tweede jaar.

De uitkering duurt even lang als de het ministerschap heeft geduurd, maar geldt minimaal twee en maximaal zes jaar, mits de minister minimaal drie maanden in functie is geweest. Inkomsten worden in mindering gebracht op de wachtgelduitkering. Voor de wachtgelduitkering maakt het niet uit wat de reden van het aftreden was.

Sinds 2003 krijgt een minister die minder dan drie maanden in functie is geweest, bij aftreden nog maar wachtgeld gedurende zes maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wachtgeld is de uitkering die een ambtenaar ontving na ontslag, in afwachting van ander werk of een pensioen. Formeel is de wachtgeldregeling per 1 januari 2001 voor nieuwe aanvragen overgegaan in een WW-uitkering.

De naam wachtgeld stamt uit de tijd dat een ambtenaar formeel niet ontslagen kon worden. Als hij "op non-actief" werd gesteld, moest hij op een nieuwe betrekking "wachten". Het woord is zo bezien een eufemisme voor ontslag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een minister is geen ambtenaar, dus deze verklaring klopt niet.
Wachtgeld bestaat in naam niet meer, maar wel in uitvoering. Dit noemt men nu 'bovenwettelijke WW'. De WW is begrensd, dat wil zeggen dat als je meer verdient dan ongeveer 3800 bruto per maand, dat je over hetgeen je meer verdient geen WW krijgt. Dus stel je verdient 5000 euro, dan krijg je maar 70 % (of 75% de eerste twee maanden) van 3800 euro.

Als je ambtenaar bent, dan wordt uitgegaan van jouw laatste salaris. Het 'gat' tussen 3800 en 5000 wordt dan 'aangevuld' met een bepaald percentage (meestal hoger dan 75%). Dus van de 'echte' WW ontvang je in het begin 75% over 3800 euro, en van de bovenwettelijke WW ontvang je bv. 83 % over de resterende 1200 euro.
Ambtenaren hebben dus duidelijk nog steeds een streepje voor.....

Toegevoegd na 55 seconden:
Overigens geldt dit alleen als je ontslag krijgt (door einde contract, reorganisatie, etc.) en niet als je zelf ontslag neemt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ambtenaren hebben nog steeds een archaïse eenzijdige aanstelling ipv een 2-zijdige arbeidsovereenkomst.