debatten 1e kamer bestaan die?

Er word beweerd dat de 1e kamer de schaduw is van de 2e kamer.Is dat een groep mensen uit het bedrijfsleven? Of hoe moet een Nederlander het bezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

In de 1e kamer worden ook debatten gevoerd.

De Eerste Kamer der Staten-Generaal vormt, tezamen met de Tweede Kamer, de Staten-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden. Vergeleken met de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer of Senaat minder rechten en bevoegdheden. Hun voornaamste bezigheden liggen elders; slechts één dag in de week (op dinsdag) komen ze bijeen om de wetsontwerpen die al door de Tweede Kamer zijn aangenomen nog eens te bespreken. Ze letten daarbij vooral op de technische kanten van het voorstel: de deugdelijkheid van de wet en de samenhang met andere wetten.

De leden van de 1e kamer worden gekozen door de leden van de Provinciale Staten. Die worden op hun beurt weer gekozen door de Nederlandse kiezers bij de Provinciale Staten verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt zeker gedebatteerd in de Eerste Kamer! Alleen wat minder dan in de Tweede Kamer. De Eerste Kamer controleert eigenlijk het werk van de Tweede Kamer. De leden van de Eerste Kamer worden via politieke partijen gekozen en kunnen allerlei beroepen (gehad) hebben.

Meer informatie vind je op de websites:

http://jongeren.dehaagsetribune.nl/Dus-hoe-werkt-de-politiek/Wie-bestuurt-de-Nederlandse-staat/Wie-zitten-in-het-parlement/Wat-doet-het-parlement/Wat-doet-de-Eerste-Kamer

http://www.eerstekamer.nl/

Deze tekst staat op de eerste website:

De Eerste Kamer moet wetsvoorstellen beoordelen die al door de Tweede Kamer aangenomen zijn. De Eerste Kamer let vooral op de "technische kanten" van het voorstel: of de wetwet: een regel gemaakt door regering en parlement logisch in elkaar zit en of de wet het gewenste effect gaat hebben. Ook let de Eerste Kamer op of het nieuwe wetsvoorstel niet tegen wetten ingaat die al bestaan. Ten slotte kijken ze naar slordigheden en schoonheidsfoutjes. Soms kan een eenvoudige typfout namelijk grote gevolgen hebben!

De Eerste Kamer komt éénmaal per week bijeen, meestal op dinsdag. Voor hun werk in de Eerste Kamer krijgen de leden een vergoeding en een onkostenvergoedingonkostenvergoeding: alle kosten die je maakt voor je baan worden terugbetaald, maar ze krijgen (veel) minder geld dan de leden van de Tweede Kamer. Daarom hebben Eerste Kamerleden eigenlijk altijd een echte baan naast hun werk voor de Eerste Kamer.
Antoni