Daar gaan we dan. 55% van de Marokkaanse jeugd komt in aanraking met justitie.

Dus 55% inclusief meisjes. De jongens komen dus nog meer in aanraking met justitie, want meisjes doen het redelijk goed. Ik geloof niet dat dit te maken heeft met de Islam. Wat is volgens jullie de reden?
Moet ik dan denken aan opleiding niet afmaken? Status? Gebrek aan geld? Elkaar opjutten?
Voor Wilders schaam ik me. Ik kan me totaal niet vinden in zijn opvattingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom er toch zo'n enorm verschil is tussen Marokkanen en Turken, of Tunesiërs, of Algerijnen, of Indiaers, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je aan die 55 % ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Rotterdam volgens officiële cijfers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow ok

Het beste antwoord

Ik denk dat er tientallen oorzaken voor dit hoge cijfer te noemen zijn.
Voor een groot deel sluit ik me bij Skusme aan dat het deels een opvoedkundig probleem is. Thuis worden heel andere normen en waarden geleerd dan op school, er wordt vaak een andere taal gesproken en de ouders hebben vaak weinig controle op de handel en wandel van hun kind buitenshuis. Ook niet onbelangrijk is het feit dat er meestal een vrouw voor de klas staat in het basisonderwijs - met name Marokkaanse jongens zullen door hun van huis meegekregen waarden minder snel naar de juffrouw luisteren.
Daarnaast, en dat klinkt heel cynisch om te zeggen, maar ik denk dat de politie een bepaalde fixatie heeft met Marokkaanse jongeren, en dat hoeft niet eens bewust te zijn. Door bepaalde berichtgeving in de media is men in de buurt van Marokkanen vaak eerder op zijn hoede dan als men een stel Hollandse jongens op een hoek ziet staan. Bijna iedereen heeft last van deze onbewuste vorm van discriminatie, ook ik heb er last van, maar ik probeer het te onderdrukken!
Tot slot kunnen enkele psychologische redenen genoemd worden. Laatst was op tv - ik denk bij Netwerk, Nova o.i.d. - dat Marokkaanse jongeren vaak last hebben van een minderwaardigheidscomplex; ze hebben vaak het gevoel dat ze gediscrimineerd worden, dat er op hen neergekeken wordt, en dit is niet altijd terecht (een voorbeeld: ze gaan bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek in met de gedachte 'ze nemen me toch niet aan' - dit hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Paradoxaal genoeg gaan jongeren met een dergelijk minderwaardigheidscomplex zich juist naar de bestaande vooroordelen handelen, wat die vooroordelen alleen maar versterkt. Daarnaast is sprake van een identiteitsprobleem; als Marokkaanse jongere hoor je eigenlijk nergens bij, of, in ieder geval, je denkt dat je nergens bij hoort: je bent geen echte Marokkaan, want je bent in Nederland geboren en hebt een Nederlands paspoort, je spreekt Nederlands, maar je ziet er ook duidelijk anders uit dan de gemiddelde Nederlander. Om hun identiteit te versterken zoekt men contact met leeftijdsgenoten, vormt men een groep en in sommige gevallen leidt dit tot crimineel gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekende aanvulling op mijn verhaal! +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat ik bedoelde met meerdere invloeden. +1

Andere antwoorden (8)

Wilders leeft van wraak en vechten, dus van angst...

Maar hij maakt wel gebruik van het politieke middel... Dus het is wel een politicus...

Hij is een mol die van binnenuit zich naar buiten eet... Hij ondermijnt het hele politieke circus...

Maar hij is van laag allooi... En hij gaat voor een politieke meerderheid, dat mag toch...

Ik kijk geamuseerd toe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag. Het gaat niet over Wilders, maar over Marokkaanse jeugd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen goed woord over voor de meneer wilders hoor... Maar als politicus klopt hij wel... al ben ik het apert oneens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, ik ben het ook met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de bewering dat Wilders van laag allooi is en dat hij leeft van wraak en vechten, dus van angst (?), is weinig inhoudelijke kritiek. Het lijkt erop alsof je Wilders verwijt wat je zelf doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat lijkt erop. maar daarom is het dus absoluut niet...
Daar kijk ik van op. Ik had het veel hoger ingeschat.
Heb nét naar de NL tv gekeken bij Opsporing verzocht waren alle verdachten voorzien van een Noord Afrikaans uiterlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk elke dag met kinderen van Marokkaanse ouders.
Vaak gaat het prima met deze kinderen. Ook met de jongens.
Maar wanneer het fout gaat, gaat het vaak ook goed fout.
Inderdaad meestal met de jongens:
Dan ligt de oorzaak vrijwel altijd in het feit dat de ouders bij de opvoeding van de kinderen in een zwart gat zijn gevallen. Buitenshuis gaan de jongens hun eigen gang, worden niet voorbereid op de westerse wereld. Thuis gelden de traditionele Marokkaanse regels. Ze zitten tussen twee werelden in. Hierdoor lukt het dan niet om een evenwichtig karakter op te bouwen. Kinderen weten dan niet meer waar grenzen liggen in de maatschappij. En als ze die wel leren op school zijn er thuis geen ouders die genoeg overwicht hebben om die regels te bevestigen, te controleren en te handhaven.
Nogmaals: Heel vaak gaat het wel prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed gaat het wel prima? 55%? Dat noem ik niet het gaat prima.
paulus811
14 jaar geleden
Onzin, waarom zijn het dan nooit Chinezen, Turken, Grieken of... nou noem maar op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima ??? Het spijt me wel, maar ik haal ze er hier op de kleuterschool al uit ; dan kun je al precies aanwijzen wat in gorep 6, 7, 8 de 'klotejochies' gaan worden - en het komt al 12 jaar (zolang draai ik mee op school) precies uit. Het zijn prinsjes die geen kwaad kunnen doen. Een fundamenteel en structureel probleem lijkt me......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik neem aan dat je met 'kleuterschool' de groepen 1 en 2 bedoelt?
Ik werk nu ruim 25 jaar met kinderen, heb ook aan de andere kant van de wereld jarenlang voor de klas gestaan.
Ik vind het vreselijk dat kinderen al op hun vierde door hun juf of meester worden afgeschreven en het etiket 'klotejochie' krijgen opgeplakt.
Wat geef je een kind en zijn ouders dan nog voor kansen om te laten zien dat het anders kan?
Gelukkig zitten mijn school, mijn collega's en ikzelf anders in elkaar.
Op mijn school zitten Marokkaanse jochies die het prima doen, en met een uitstekende cito-score uitstromen na groep 8.
Rara hoe kan dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen juf, gewoon een moeder met twee meiden die in deze wijk mede om deze reden helaas eigenlijk niet buiten kunnen spelen. (Law of the Jungle zal ik het maar noemen).En nee, dat zijn niet alléén marokkaantjes, zoals ik in mijn andere reactie al had aangegeven. Wat dat betreft is het meer een keukentafelonderwerp dan een GV-onderwerp vermoed ik.
Met intelligentie heeft gedrag overigens niets te maken, dus wat die citotoets erbij doet ontgaat me hier even...hier maakt voor de eindscore de afkomst ook niets uit.
Als skusme met prima gaan van de jeugd bedoelt dat de jeugd niet in aanraking komt met justitie, dan gaat het met 45 % van de Marokkaanse jeugd dus prima. Dat is niet veel. Het zal wel te maken hebben met het niet-aansluiten van culturen. Ik heb anders ook wel eens gehoord dat het cijfer in Marokko niet veel beter is. Moet dat niet eerst onderzocht worden voordat we kijken naar de oorzaken in onze samenleving? Misschien resulteert de Marokkaanse opvoeding wel in alle landen in 55 % in aanraking met justitie. Het lijkt mij sterk dat de Islam dit zou veroorzaken.Op welke wijze zou de Islam dan crimineel gedrag veroorzaken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel procent van de Nederlandse / Turkse / Antilliaanse / Roma / Italiaanse / Surinaamse / Hindoestaanse / vul mar in jeugd komt ooit in zijn leven een keer in aanraking met justitie ? Pas als we die cijfers ook weten kunnen we een vergelijking maken op basis waarvan we eventueel conclusies kunnen trekken.

Ik vraag me zelfs wel eens of of alle negatieve aandacht voor specifiek deze groep de afgelopen jaren niet voor velen van hen een vrijbrief is óm zich ook te misdragen. Die indruk krijg ik soms wel. ("Ze verwachten het toch al van me")

Plus : probeer met een goed diploma op zak maar eens een baan te krijgen als je Mohammed heet......een stágeplek valt al niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die cijfers zijn bekent en liggen een stuk lager. Alleen de Antilliaanse jeugd komt in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, ik kon ze niet vinden. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen geeft op mijn verhaal eerst de reactie dat ze op de kleuterschool al kan zien wie er de klotejochies gaan worden (zie boven). En nu vertelt ze dat negatieve aandacht voor deze groep de oorzaak zou zijn voor het slechte gedrag.... Tja....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn niet alleen maar Marokkaantjes..... heel vaak zelfs 'Nederlandertjes', maar het ´kleine prinsje´-element speelt wel een rol en dat valt me (overigens bij meerdere groepen) wel op.
En ik denk dat er heel veel factoren meespelen die niet allemaal opvoedingsgerelateerd hoeven te zijn. Mijn reactie op jou stuk kwam trouwens later. Toen dacht ik ; prima ??? Hmmm....ik zie toch wel signalen. Alleen op dat stukje dus. Ook als je er andere 'probleemgroepen' bijgehaald zou hebben ; was niet zo eenzijdig bedoeld.
Maar in zijn totaliteit denk ik dat dat niet het enige en wellicht niet eens het belangrijkste probleem is.
Het onderwijs zelf heeft er ook invloed op of zou er meer invloed op moeten hebben, affijn , je kunt er een boek overschrijven, maar het is niet één oorzaak, en volgens mij ook niet eén groep of één opvoedingsmethode, of één risicofactor, maar een samenspel van heel veel factoren die om welke reden dan ook speciaal bij DIE groep allemaal bij elkaar komen of lijken te komen.
Jammer genoeg is dit geen forum en kun je maar één antwoord geven en zit ik inmiddels ook alweer bijna aan mijn taks voor reacties, maar ik denk dat er meer over te zeggen is dan in die twee korte stukjes. Het verband tussen die twee was wel even ver te zoeken inderdaad, maar dat komt omdat ik ze in twee ´denkkaders´ (en op twee tijdstippen) had gepost. Dus dus éérst de nuance zoeken, en daarná wel degelijk ook signalen oppikken die ik ook binnenkrijg. Als ik de oplossing van het raadsel of het probleem had, zou ik die gepost hebben, maar helaas....
Het móet iets met de opvoeding van de jongens te maken hebben.
Het volgende verhaal als illustratie :
Vliegtuig taxiet in Dubai naar de startbaan, arabisch kleutertje (jongetje) weigert in alle standen zijn riem dicht te laten, en wurmt zich luidkeels en met grote hardnekkigheid los. Arabische passagiers in de buurt kijken vertederd en geamuseerd toe. Vader wordt hierop aangesproken door de stewardess, die stomverbaasd naar haar opkijkt en zegt :""I can't say "no" to him ! He's my SON "......
Toen zij toen met duidelijke boosheid "NOOO" tegen zoonlief zei, was die zó met stomheid geslagen, dat we toch nog konden starten......

Jongetjes onder de 5 jaar moeten niet beknot worden door te zeggen dat ze iets niet mogen. En bij mijn bezoeken aan verschillende arabische landen heb ik vaak met kromme tenen het engelengeduld gadegeslagen van getergde moeders, die volledig geterroriseerd werden door hun goddelijke zoontjes....

Na Italiaanse en Turkse "gastarbeiders" in de 60ger jaren, zijn ook tamelijk snel, en in grote getale, Marokkaanse mannen naar Nederland gekomen, om de banen te vervullen die "wij" niet meer wensten te vervullen. Maar Italiaanse en Turkse mensen klommen tamelijk snel "op", en maakten zich zelfstandig. Integreerden ook zonder inburgeringscursussen. Maar nu moeten zelfs deze cursussen gegeven worden aan Vrouwen-klassen, omdat, als er gemengd les gegeven wordt, de vrouwen analfabeet blijven, omdat ze niet (mogen?) komen....
Maar wél zoontjes opvoeden, waarbij het "nee"-woord verboden is......

Ik denk, dat we nog minstens een generatie geduld zullen moeten hebben, vóór er begonnen kan worden te spreken van enige integratie.
En misschien wordt "respect" dan weer iets wat je KRIJGT, en niet iets dan opgeëist wordt alsof het de lucht is die je inademt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn ervaring accepteren ze het wel, als zijnde de regeltjes van dit land, maar OVERNEMEN ?
Forget it but - thuis blijft thuisland voor héél veel inburgeraars....
Er zijn verschillende verklaringen voor het in aanraking komen met justitie.
- Groepsdruk en Status (het niet onder willen doen voor je vrienden, angst er anders niet meer bij te horen)
- Weinig sociale controle, vaak missen Marokkaanse jongeren de sociale controle, die is er haast niet op straat.
- Impulsiviteit, dus het niet nadenken over de gevolgen.
- Schoolverzuim, dit leidt tot verveling en dat leidt weer tot het plegen van delicten.
- Biologische factoren, denk aan ADHD, oppositionele gedragsstoornis etc.
- Opvoeding, ouders hebben geen gezag meer, zijn niet consequent, ze bagetaliseren waardoor de jongere niet inziet dat wat hij doet fout is.
- Evt verslavingsproblematiek
- Culturele problematiek, jongeren die niet weten waar ze bij horen.
Het kan aan zoveel verschillende dingen liggen. Bovenstaande punten gelden trouwens niet alleen voor Marokkaanse jongeren, maar ook voor de rest die in aanraking komt met justitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is die Marokkanen behoorlijk in de bol geslagen.