Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een demissionair kabinet naar huis gestuurd worden?

En zo ja, wie gaat het land dan regeren?

14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat zo raar als alleen de kamervoorzitter er nog maar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ biertje, die is trouwens ook kamerlid...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet want dat kabinet heeft geen missie en mag geen wezenlijke zaken/kwesties aanpakken. Belangrijke beslissingen kunnen alleen missionaire kabinetten nemen met een nieuw gekozen Tweede Kamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar puur theoretisch zou de kamer een motie van wantrouwen kunnen aannemen. Een meerderheid heb je zo :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd theoretisch/ het is niet done, dacht ik.

Andere antwoorden (4)

Volgens mij bestaat er zoiets als een minister ad interim. Een tijdelijk bestuur van het land in geval de problemen zo grpot zijn dat de ministerraad echt helemaal niet meer verder wil
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Ze mogen geen nieuw beleid uitzetten of controversiële besluiten nemen. Hun enige taak is op de winkel passen tot er nieuwe verkiezingen zijn geweest. Naar huis sturen is daarom geen optie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook deze kunnen weer naar huis worden gestuurd dat is aan de tweede kamer. Het zou alleen uniek zijn. En de vraag is dan wie neemt over (eerste kamer?)en willen we dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen het kan niet. Het tweede deel van je vraag is dus niet relevant.
in extreme omstandigheden zie ik nog enkel het leger de orde handhaven en die burgers zal uitnodigen een interimgering op te starten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding