Wat gebeurd er als een diplomaat premier Rutte vermoord heeftt?

Na de moord legt hij zijn wapen neer en loopt rustig weg zonder te dreigen en op dat moment is de politie gearriveerd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Had je plannen?

Antwoorden (2)

Als een diplomaat een strafbaar feit pleegt, kunnen er in de regel twee dingen gebeuren: een reprimande op het ministerie van Buitenlandse Zaken in het gastland of uitzetting. Als sanctie is dat een wassen neus, vindt Behrens. "Het kan voor alles staan: een breuk in de bilaterale betrekkingen of een straf voor moord." Consulaire ambtenaren kunnen overigens wel berecht worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kan de diplomatieke onschendbaarheid niet ingeroepen worden bij betrapping op heterdaad.
Ivana
10 jaar geleden
Hoorde gisteren op de radio van een kenner dat de onschendbaarheid niet telt als er levens van anderen in gevaar worden gebracht. De politie mag dan wel degelijk ingrijpen, maar de diplomaat mag niet in de gevangenis komen. Alleen uitwijzing is dan mogelijk.
dan zal Nederland het verdrag van Wenen schenden en de beste man oppakken. De redenatie is logisch en kan 2 kanten op:1) stel dat de diplomaat op eigen houtje handelde, dan zal zijn land hem laten vallen als een baksteen en afstand nemen van deze persoon. Hoogstwaarschijnlijk willen ze hem dan wel zelf berechten en zal hij worden uitgeleverd. 2) De diplomaat handelde uit naam van zijn land en daarmee zal dit direct als een aanval op Nederland worden beschouwd, wat hoogstwaarschijnlijk tot een oorlogsverklaring zal leiden.