Met welk recht kan de politie ingezet worden om huisregels van een vervoersbedrijf te controleren en overtreders te beboeten?

Op bijvoorbeeld deze lokatie:

http://www.marcelvanbussel.nl/amsterdamse-politie-totaal-doorgeslagen/378/

Staat een verslagje van een actie van de Amsterdamse politie in de metro aldaar.

Pleegt de agent die deelneemt aan een dergelijke actie niet eerder zelf een misdrijf door misbruik te maken van zijn positie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige goede antwoord: de politie is aangewezen als toezichthouder in de wet personenvervoer. Met andere woorden: het is de taak van de politie om toezicht te houden in het openbaar vervoer.

Een politieagent is Algemeen Opsporings Ambtenaar (AOA), die mag en moet dus vrijwel alle rechtsgebieden handhaven, van milieu tot strafrecht tot openbaar vervoer. BOA's zijn Buitengewoon Opsporings Ambtenaren en zijn slechts bevoegd voor handhaving van een gedeelte van de wetgeving. Zo heb je openbaar vervoer BOA's, milieu BOA's etc.

In theorie zou de politie zelfs met de taxi mee mogen rijden om toezicht te houden. Maar dat is puur theoretisch gezien.

Wet personenvervoer art. 87 lid 2:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet zijn voorts belast de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde ambtenaren en de met betrekking tot deze wet krachtens artikel 17, eerste lid, onder 2°, van de Wet op de economische delicten aangewezen ambtenaren.

Strafvordering 141:
b.
de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a en c, en tweede lid van de Politiewet 1993 .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De politie handhaaft op grond van de wet personenvervoer 2000, opdat het geen zooitje wordt in het openbaar vervoer.

Er wordt vaak geklaagd, dat gebruikers van het openbaar vervoer zich niet meer prettig voelen in trein/ bus/metro etc. Er wordt dan gezegd, dat de politie eens moet optreden tegen mensen, die zich niet aan de regels houden. Nu treedt de politie op en dan wordt het weer in het belachelijke getrokken. Tja....
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zo mag je er natuurlijk over denken, maar bij mijn weten (tenminste in de treinen waar ik wel eens in rijdt in het noorden van het land) is een conducteur over het algemeen ook al een BOA. Ik vind niet dat de politie iets te zoeken heeft in dit soort controles, al was het maar omdat het hier om de handhaving van huisregels gaat. Dit doet me verdacht veel denken aan de spoorwegpolitie die enige tijd geleden een geheugenkaart van een camera heeft gewist van een fotograaf die ze daarvoor ruw aangehouden hadden omdat hij een foto had gemaakt op een NS-station.
Algemeen gesproken zal het vervoersbedrijf assistentie vragen van de politie.
De politie is dan aanwezig en ondersteunt.
Dit gebeurt bij grote(re) controles of op probleemlijnen.
In Rdam zie ik regelmatig dat er een agent meeloopt met de RET, dat heeft deels ook te maken met het feit dat de politie meer bevoegdheden en ook mogelijkheden heeft om ter plaatse zaken af te handelen.
Als de politie zou willen kunnen ze zelfstandig optreden op grond van artikel 87 Wet Personenvervoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwartrijders plegen diefstal. Zij maken van een dienst gebruik zonder te betalen. Als je bij Albert Heijn je boodschappen niet betaald, wordt ook de politie erbij gehaald. Daar zijn ze voor.

Ik hoop ook dat ze hun werk goed doen. Want een onbetaald kaartje wordt uiteindelijk toch betaald: door andere kaartjes-kopers en door belastingbetalers. En die hebben er geen zin meer in, om op te draaien voor hun ongebreidelde transportbehoefte.......

Koop (!) een fiets, lamzak.... zou ik hun willen zeggen....