- De Gezondheidsraad die onderzoek doet naar volksgezondheid
- Via het Voedingscentrum en campagnes het volk bepaalde informatie geven
- Wetten instellen

Wat uitgebreider:
Ze hebben de Gezondheidsraad die kijkt naar de gezondheid van de Nederlanders. Volgens mij onderzoeken zij dat nooit zelf, maar vergelijken ze bestaande onderzoeken daarover, en trekken dan conclusies. Zij stellen dan een rapport daarover op voor ik denk het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waarin staat hoe het staat met dat onderdeel van onze gezondheid, wat de regering kan doen om de gezondheid van veel Nederlanders te verbeteren en hoe zij aanraden dat aan te pakken.
Die rapporten gaan volgens mij meestal over 1 of een paar onderwerpen, zoals bijvoorbeeld vitamine D, en daar staan dan bijvoorbeeld adviezen in als 'benadruk dat men iedere dag minstens 15 minuten buiten moet zijn' en 'benadruk dat bepaalde groepen dagelijks 10 mcg extra vitamine D moeten innemen'.
Dat soort informatie kan dan naar het volk gecommuniceerd worden, door bijvoorbeeld de website van het Voedingscentrum, en informatiecampagnes.
Maar de regering heeft bijvoorbeeld ook ooit een wet ingesteld dat alle margarines verplicht extra vitamine D moeten bevatten (is nu niet meer verplicht overigens), waardoor veel mensen automatisch al wat meer vitamine D binnenkrijgen.
Wetten kunnen natuurlijk ook de andere kant op: ze kan verbieden dat bepaalde voedingsmiddelen verkocht worden in Nederland, als daarvan de veiligheid nog niet bewezen is, zoals bijv Stevia (een suikervervanger, die in Japan al veel gebruikt wordt). En ze kan natuurlijk ook andere dingen verbieden, als duidelijk is dat die dingen de gezondheid schaden.

Wel is het zo dat de regering vastzit aan bepaalde Europese wetten, waardoor ze volgens mij niet zomaar van alles mag toestaan of verbieden als dat volgens de EU anders bepaald is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

- Verbetering van de gezondheidszorg
- Betaalbaar maken/houden daarvan.
- Bevolkingsonderzoeken als preventieve maatregel.
- Beïnvloeding van de voedselindustrie, zoals mevrouw Obama nu doet.
- Gezondere levensstijl propageren (beweging, enzo)
- Hoge accijnzen op tabak en alcohol.
13 jaar geleden
Debatten en maatregelen over de Q-koorts.

http://www.lto.nl/media/default.aspx/emma/org/10394054/Brief+LTO+aan+LNV-Gevolgen+maatregelen+Q-koorts.pdf

Maatregelen tegen overgewicht

http://fruit4kids.nl/nieuws/overgewicht19112009

maatregelen voor milieu en luchtkwaliteit.

http://www.natuurenmilieu.nl/page.php?pageID=76&itemID=1464&themaID=4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaccinatieprogramma's waren het eerste waar ik aan dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, er zitten hier op GoVr ook al anti-injectie-anen. Tenminste, aan je minnetje te zien... Daarom +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 zo staat 2-1 zo werkt het Vaccinatieprogramma’s ze zijn het verplicht om mensen te helpen maar ze verzwijgen ook genoeg
ze helpen meer om de kosten te drukken in de gezondsheidszorg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, kun je misschien wat uitwijden?