Nederlands en duitse burger, hoe kan dit?

Ik ben geboren in Nederland maar op mijn geboorteregister staan Duitse burger (nederlandse vader, duitse moeder) Hoe kan dit en heb ik dan ook rechten in Duitsland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doordat je moeder Duits staatsburger is heb je dankzij het Abstammungsprinzip automatisch de Duitse nationaliteit; "Ein Kind wird mit der Geburt Deutsche oder Deutscher, wenn die Mutter oder der Vater oder beide deutsche Staatsbürger sind."

Antwoorden (1)

Doordat je moeder Duits staatsburger is heb je dankzij het Abstammungsprinzip automatisch de Duitse nationaliteit; "Ein Kind wird mit der Geburt Deutsche oder Deutscher, wenn die Mutter oder der Vater oder beide deutsche Staatsbürger sind."
Je hebt dezelfde rechten als andere Duitsers.

Toegevoegd na 17 minuten:
Doordat je ook een Nederlandse ouder hebt, ben je ook Nederlander; je kunt in beide landen een paspoort aanvragen, en beide landen zullen je dubbele nationaliteit erkennen.

Je democratisch recht uitoefenen gaat wat lastiger; je mag pas in de Duitse verkiezingen stemmen als je meerderjarig bent en na je veertiende ten minste 3 maanden aaneengesloten in Duitsland hebt gewoond.