Moeten er verkiezingen plaatsvinden bij een grondwetswijziging?

Ik hoorde tijdens college dat er verkiezingen moeten plaatsvinden bij een grondwetswijziging. Maar welke verkiezingen precies, eerste of tweede kamer verkiezingen, of allebei?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja er moeten tijdens het hele proces (tussen de twee lezingen) Tweede Kamerverkiezingen worden gehouden.

De Grondwet kan alleen gewijzigd worden als eerst een wet is aangenomen die regelt dat wijziging van de Grondwet overwogen wordt. Die overwegingswet moet in de Tweede en Eerste Kamer minstens met de helft plus één van de uitgebrachte stemmen zijn aangenomen.

Daarna is (in tweede lezing) voor de Grondwetswijziging in beide Kamers een tweederde meerderheid nodig. Dit voorstel kan pas behandeld worden na nieuwe Tweede Kamerverkiezingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, alleen voor de Tweede Kamer. Zie bron.
In de praktijk worden grondwetswijzigingen dan ook pas in gediend vlak voordat er al verkiezingen zouden worden gehouden.