Hoe komen jongeren aan een huis?

Als je tien jaar moet wachten op woningnet.
Niet genoeg verdien voor een vrije sector woning.
En kopen steeds moeilijker wordt.

Waarom worden er zoveel vrije sector gebouwd en weinig sociale huurwoningen.
Terwijl juist daar tekort in is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Dat zou ik ook graag willen weten...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja goede vraag, heb ik ook last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ik ben ongeduldig aan het wachten tot ik eens bovenaan sta op woningnet :(

Het beste antwoord

Als je je pas met je 18 kan inschrijven, en de wachtlijst is 10 jaar, dan ben je 28 voor je eindelijk eens op jezelf kan, echt belachelijk.
Als ze die leeftijd voor inschrijven jonger zouden maken, dat zou al wat schelen.
Ik denk dat de enige mogelijkheid, een studentenkamer is, maar dat kun je niet echt een huis noemen.
Als jij minimum loon krijgt, en je bent nog geen 21 dan is het onmogelijk, want dan is alles te duur.
Als je werkt, en je hebt minimum loon, en je word 21, dan schiet jou salaris in eens omhoog, en dan kun je het wel betalen.
Maar dan heb je die wachtlijst nog.
En die worden elk jaar langer.
Toen ik me inschreef, was de wachttijd 3 jaar, en 1 jaar later was het al 6 jaar wachttijd pppppfffff.
Het is bijna onmogelijk ja.
En waarom, huizen te kort, te veel mensen.
Dan zou je zeggen, waarom bouwen ze dan geen nieuwen, tja, goeie vraag.
Dat er geen grond is, is flauwekul, Limburg en Friesland is nog plek zat, verder weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lukt het niet bij een allround makelaar?
Die hebben toch ook betaalbare appartementen, flatjes en kleinere huizen in hun huur portfolio?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je bij je geboorte naast inschrijven bij de gemeente ook gelijk inschrijving bij de woningbouw..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan pas vanaf je 18e.
Het kon gewoon niet op de afgelopen 20 jaar. Er zijn ONTZETTEND veel goedkope huurwoningen gesloopt om ruimte te maken voor ONTZETTEND veel dure
koopwoningen.

De oorspronkelijke bewoners van die goedkope huurwoningen zijn doorgestuurd naar de resterende sociale huurwoningen.

Wat rest is in handen van de particuliere huursector. Echter hier vindt je vooral veel dure expat woningen, dure bejaarden service flats en dure huurwoningen van vastgoed beleggers.

En zo ontstond de afgelopen decennia een overschot aan dure koopwoningen en een schrikbarend tekort aan sociale huurwoningen...

Er is 1 klein lichtpuntje. De voorbereidingen voor nieuwe, dure, woningbouw plannen liggen allemaal stil door de crisis.
Dus worden er momenteel ook heel wat minder goedkope woningen gesloopt.

Gemeenten zijn zich inmiddels ook ERG bewust van het schrikbarende tekort aan sociale huurwoningen maar Voorbereiding tot het bouwen van nieuwe duurt al snel jaren en ook het bouwen zelf gaat traag.

Dus de sloop ligt dan wel stil, maar het zal nog wel even duren voor het bestand weer groeit...

Willen de gemeenten op korte termijn iets doen aan het behoud van goedkope woningen voor de doelgroep, dan zal men veel striktere regels voor woningtoewijzing moeten hanteren, en de nadruk leggen op verbouw en behoud van goedkope huurwoningen. Ook in de particuliere voorraad.

Toegevoegd na 23 uur:
Een optie voor jongeren zou zijn om hun krachten te bundelen en gezamenlijk een nieuw huis te laten bouwen of verbouwen. Dat klinkt misschien gek.. maar in opdracht laten bouwen is vaak al goedkoper en zeker nu, de markt ligt stil en mensen springen om werk/ opdrachten. Je zou er een scherpe prijs uit kunnen slepen. Als ze iemand kunnen vinden die garant wil staan los je daar de kosten als een vorm van " huur" bij af.
En.. is ook weer aftrekbaar van de belasting dus kan een lucratieve deal zijn voor een ZZper bijvoorbeeld.

Een plan tot verbouwen van een bestaande opknapper door een groep jongeren zou je bij een woningvereniging of particulier neer kunnen leggen. Het scheelt hen veel werk en ze hebben meerdere huurders. Een paar handige jongeren met handige vrienden/ buren/ ouders etc.. zouden een heel eind kunnen komen. De huurprijs zou voor de 1e groep bewoners heel laag kunnen liggen.. zij hebben immers de kosten voor verbouwing gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er waarschijnlijk in Nederland gaat gebeuren gebeurd al in heel veel landen in de wereld.
Ik woon in Canada en hier sparen ouders en kinderen vanaf het begin om op een bepaald moment een woning te kopen.
Ik verwacht dat in Nederland in een paar jaar er bijna geen gemeente woningen te krijgen zijn en mensen moeten gaan kopen of prive gaan huren wat duurder is als wat je kwijt bent aan je maandelijkse hypotheek. Dit is beslist geen slechte zaak. Want met kopen bouw je in ieder geval je eigen kapitaal op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien eens informeren of er speciale jongeren appartementen zijn in je gemeente en eventueel starter-tegemoetkoming bij aankoop van je eerst huis