Waarom doet de belastingdienst zo ingewikkeld?

Waarom moeten wij van alles invullen terwijl zij precies kunnen zien wat we terug krijgen of wat we moeten betalen.

Zij kunnen toch alles nachecken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

1. Controle; ben je wel eerlijk en vul je je aangifte naar eer en geweten in.
2. Niet alles kunnen ze nachecken. Je giften aan goede doelen, uitgaven bijzondere kosten, bijverdienste en zo nog wel meer zaken.

Leuker kunnen ze het niet maken; maar ook niet makkelijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd +

Andere antwoorden (5)

Het is volgens mij niet alleen het invullen, maar gaat het ook om de "bewijsstukken/bijlagen die je mee moet sturen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je alles dus wel eerlijk hebt ingevuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er blijven dingen die de belastingdienst minder makkelijk kan controleren. Denk bijvoorbeeld alleen al aan schenkingen of leningen van ouders aan kinderen. Ook kan de Belastingdienst niet zomaar ruiken of je voor bepaalde aftrekposten in aanmerking komt.

In sommige gevallen kan de Belastingdienst wel alles voor je doen: heb je een zomerbaantje gehad waarvoor je alleen een T-biljet hoeft terug te sturen, en je stuurt een blanco formulier naar de Belasting, krijg je een reaktie terug ('volgens onze gegevens...') waar je alleen maar een handtekening onder hoeft te zetten en je bent klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou inderdaad wel handig zijn als ze dat ook bij de gewone aangifte zouden doen, dan kan je het gewoon controlen en eventueel aanvullen.
Nu vergeet je wel eens wat onbewust en krijg je maanden later te horen dat je dat bent vergeten, schiet dan ook niet echt op.
Ik weet dat het beeld een beetje heerst dat de overheid alles van iedereen in de gaten wil houden, maar er bestaat gewoon nog geen centrale database waarin exact staat aangegeven hoeveel iedereen verdient, wat iedereen uitgeeft, en waar en waaraan dit gebeurt. Extra informatie is dus nog altijd noodzakelijk om ervoor te zorgen dat eenieder de bijdrage levert die hij of zij dient te leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom doet de belastingdienst zo ingewikkeld?"

Omdat de belastingdienst,
en het gehele belastingsysteem,
één grote- en ingewikkelde belasting is;

anders gezegd:

omdat het de allergrootste rovers zijn,
die ooit hebben- en zullen bestaan;

sorry,
maar dit is 'het beste antwoord'
dat ik op deze 'goeie vraag' kon bedenken...)
...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst gaat deze service m.i.v. dit jaar aanbieden. Je kunt er voor kiezen om hiervan gebruik te maken, maar ik kan me zo voorstellen dat dat in de toekomst de standaard wordt. Uiteraard staan er alleen zaken in die de belastingdienst kan weten. Hoge giften of ziektekosten bijvoorbeeld heeft de Belastingdienst geen zicht op.
paulus811