Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is gezichtsbedekkende kleding in Nederland verboden?

In welke omstandigheden wel/niet? De VVD heeft in 2008 een wetsvoorstel gedaan hierover (http://www.vvdkamerleden.nl/bestanden/henkkamp_080124_wetsvoorstel_gez_bed_kled_incl_MvT.pdf), maar ik kan nergens vinden wat er uiteindelijk besloten is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De Tweede Kamer heeft in 2005 een motie ingediend, die er toe strekt het gebruik van een boerka in een openbare ruimte (dus ook scholen) te verbieden. Juridisch gezien leek dit onmogelijk, maar op 17 november 2006 gaf minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) aan dat dit juridisch toch wel mogelijk is. Het kabinet heeft op haar laatste bijeenkomst voor de verkiezingen besloten om dit in te voeren.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het dragen van een boerka (of andere gezichtsbedekkende kleding) in openbare ruimtes zoals scholen is wel verboden, maar er is geen algeheel verbod gekomen omdat dit in strijd is met de Grondwet en de Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Er wordt in het parlement wel over gediscussieerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als motorrijder mag je nog steeds een integraalhelm dragen, al zet iedereen dat ding wel af voor hij een bank binnenstapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen moet zich kunnen identificeren. Paspoort heb je bij je, dus je gezicht zal ook zichtbaar moeten zijn. Het lijkt me dat gezichtsbedekkende kleding logischerwijze in Nederland naar het gewoonterecht al verboden is, maar formeel ook verboden zal worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ik denk van niet.
Heb je Somaliërs wel eens gezien hoe zij op straat lopen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding