Welke politieke partijen willen de huisarts NIET onder het eigen risico laten vallen ?

Ik wilde eerst VVD gaan stemmen maar daar zie ik van af toen ik zag dat die partij de huisarts en de medicijnen die hij voorschrijft onder het eigen risico wil laten vallen. Bovendien wil de VVD het eigen risico naar € 300 verhogen. Dat gaat veel mensen dus een hoop geld kosten. Vraag dus: welke partijen houden het zoals het nu is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De huisartsentax waar jij het over hebt is niet bedacht door een partij, maar door een aantal werkgroepen in opdracht van de regering om te kijken waar er bezuinigd kan worden. De VVD heeft aangegeven dit een brug te ver te vinden, maar vindt het wel een optie om het onder het eigen risico te scharen.

Geen enkele partij houdt het overigens zoals het nu is. Sommige partijen verhogen het eigen risico (D66, VVD, SGP en CU), sommige willen het zo laten (PvdD, CDA en de PVV) en sommige partijen willen het zelfs afschaffen (PvdA, SP en GroenLinks).

Let wel, dit zegt niet alles. De zorgpremie wordt namelijk ook automatisch aangepast. Bijna alle partijen willen de zorgpremie inkomensafhankelijk maken (alle partijen behalve VVD, TON en CDA). Zodra je modaal verdient, zul je sowieso meer premie moeten betalen dan nu het geval is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat ik wil zeggen: je kunt een standpunt over de eigen bijdrage niet los zien van de zorgpremie. Een partij kan wel de eigen bijdrage afschaffen, maar als de zorgpremie dan gigantisch stijgt kan het nog flink in de papieren lopen.

Daarnaast moet je ook nog eens kijken naar voorgestelde maatregelen om op de lange termijn de zorgkosten binnen de perken te houden. Met de aankomende vergrijzing, zullen er hervormingen moeten plaatsvinden om de zorg betaalbaar te houden (en niet alleen voor de lage inkomens).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die werkgroepen heb ik als kiezer niet te maken; wel met de politieke partijen die de keus moeten maken. Ik weet inmiddels het antwoord op mijn vraag: de VVD is de enige partij die de huisarts onder het eigen risico wil brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ook in het oog houden wie waarschijnlijk de uiteindelijke regering zullen vormen. De kans is heel groot dat de VVD, gelet op het aantal zetels in de peilingen, zal deelnemen in iedere mogelijke rechtse coalitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder papierwerk, minder bonussen, minder kopstukken in de zorg en bij onverzekerden alleen bij spoed helpen en de zorg blijft betaalbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@luci: onbegrijpelijk dat je een samenleving verkiest waarin mensen met weinig geld een goede zorgvoorzienig wordt onthouden. Je zou je moeten schamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbegrijpelijk dat jij mij verkeerd begrijpt.
Niemand in Nederland hoeft onverzekerd te zijn basis.
En verder zeg ik minder kopstukken( heb je enig idee hoe groot het waterhoofd is in de gezondheidszorg.Directeur geneeskunde , algemeen directeur, financieel directeur en die hebben allemaal ook nog een directiesecretaresse en dan heb je ook nog managers en interim managers en ook die hebben secretaresses en ze willen allemaal een goed salaris) aan de top en minder papierwerk (men zit gemiddeld éénderde van hun tijd papieren in te vullen) in de zorg zal het voor iedereen betaalbaar blijven.Ik ben zelf chronisch ziek en ik werk in de zorg.Ik weet dus waar ik het over heb.Vroeger was men ook verplicht verzekerd en nu is dat nog alleen heet het nu basiszorg en die is goed betaalbaar bovendien krijgen mensen die een zeer laag of laag inkomen hebben ook nog zorgtoeslag . Ik vind het ook niet leuk dat ik mijn eigenbijdrage direct in Januari al kwijt ben.
Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel !!
Zoals ik het zie schaam ik mij niet maar ben trots op mijzelf dat ik iedere patiënt alles probeer te geven wat in mijn vermogen ligt. Ondanks mijn pijn die ik elke dag weer ervaar ga ik door het stof voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Johanpok. Wat ik onbegrijpelijk vind is dat je op geen enkele manier verschillende visies kunt relativeren zonder er een moralistisch sticker op te plakken. Iemand die kiest voor de VVD (of een andere rechtse partij) hoeft zich helemaal nergens voor te schamen. Net zoals dat jij je niet hoeft te schamen als jij vindt dat er nog meer genivelleerd moet worden. Ik ben gezegend met het vermogen me in te kunnen leven in andermans standpunten, ook al denk ik zelf ergens heel anders over. En jij? Laat mensen gewoon in hun waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@maartje36: Als ik vind dat een VVD kiezer zich zou moeten schamen voor de gevolgen die dit zal hebben voor de lage inkomens in Nederland is dat mijn oprechte mening. Ik hoop dan ook dat je voldoende inlevingsvermogen hebt om ook mijn opvatting te respecteren, maar ik geloof dat dit gelet op je bovenstaande reactie geen enkel probleem voor je is.

Andere antwoorden (2)

In dat geval zou ik pvda stemmen om een links kabinet mogelijk te maken. De SP en PVV hebben kwa sociale zekerheid de beste programma's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je mij vertellen hoe deze partijen ervoor gaan zorgen dat op de langere termijn de zorgkosten nog betaalbaar blijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat deze partijprogramma's allemaal keurig zijn doorberekend door het CPB. De zorg kun je overigens helemaal niet uitkleden, want het wordt in de toekomst alleen maar duurder. Het enige gevolg van een van hogere premies is dat de zorg daardoor onbetaalbaar zal worden. Je zou je daarom alleen moeten richten op de efficientie in de zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CPB heeft in het verleden grove fouten gemaakt.Daar zal ik maar niet te veel op steunen.
Willen jullie dit eens lezen.Daarom wordt de gezondheidszorg duurder.
Ik walg hier van.Dat is het waterhoofd waar ik over spreek.