Kan een bouwvergunning ingetrokken worden na de oplevering van een pand?

Als je een bouwvergunning hebt gekregen om bijv. een huis te bouwen en het huis is opgeleverd kan de overheid deze later alsnog intrekken en je dwingen om het pand te slopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Het hiervoor gegeven antwoord behoeft nuancering. Als je anders bouwt dan in de vergunning staat beschreven kan een last onder dwangsom worden opgelegd om het huis in overeenstemming met de vergunning te brengen. Die vergunning zelf blijft daarbij onaangetast, er is geen enkele reden om die in te trekken. Er zijn wel andere redenen waarom een bouwvergunning kan worden ingetrokken. En wel als er tijdig bezwaar en/of beroep tegen de vergunning is aangetekend. Of het huis er al staat op het moment van de uitspraak is niet relevant, en moet door de rechter bij zijn afweging buiten beschouwing worden gelaten. De bouwer van de woning heeft immers bewust dit risico genomen.
Een andere mogelijkheid is dat de vergunningaanvrager een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven, en het vergunningverlenend orgaan dus verwijtbaar op het verkeerde been is gezet. Dat mogen zij corrigeren.
Ook is het mogelijk dat de vergunning wordt ingetrokken om redenen die buiten de invloed van de vergunninghouder liggen, ontleend aan het 'algemeen belang'. Dan ontstaat er wel een verplichting om de schade te vergoeden.

Antwoorden (1)

Dat kan als je je niet aan de bouwvergunningvoorwaarde hebt gehouden. De gemeente kan dan besluiten dat het huis niet voldoet aan de voorwaarde waarvoor de vergunning is verleend.
ronron1212