Als Koning Willem-Alexander nog voor de inhuldiging overleden zou zijn, zou er dan een regent komen of zou prins Constantijn koning worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Amalia zou op het overlijdensmoment van Willem-Alexander automatisch koning zijn geworden want zij zou dan de eerstvolgende zijn geweest in de lijn van troonsopvolging.

In dat geval zou er echter een regent moeten komen, omdat Amalia nog lang niet meerderjarig is. Wie die regent is, staat niet in de Grondwet, maar wordt voor elk nieuw staatshoofd in een nieuwe wet geregeld. Bij mijn weten, is die wet er nog niet maar die zal er op korte termijn (moeten) komen.

Als er geen regent wordt aangewezen en koning Willem-Alexander zou overlijden voordat prinses Amalia volwassen is, dan neemt de Raad van State het koningschap waar.

Dat zou dus ook gebeuren in de situatie dat Willem-Alexander zou zijn overleden, er nog geen regent benoemd zou zijn, en Beatrix troonsafstand zou hebben gedaan voor Amalia 18 is. (Overigens nogal theoretisch, ik vermoed dat Beatrix dan nog langer zou zijn aangebleven, ervanuitgaand dat ze in goede gezondheid oud mag worden.)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Regent want bij de geboorte werd Amalia gelijk troonopvolger voor haar ooms
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na de geboorte van Catharina-Amalia was zij - na Willem-Alexander - derde in de lijn van troonopvolging. Daarna volgden haar zusjes en daarna pas prins Constatijn. Natuurlijk is het zo dat Amalia niet meteen koningin kan worden bij het overlijden van haar vader, aangezien dit pas op haar achttiende verjaardag mogelijk is.

Tot dat moment wordt - na abdicatie - een regent of regentes aangesteld. Wie dit is, staat vooraf niet vast. Dit zou Maxima kunnen zijn, maar bijvoorbeeld ook Constantijn. In ieder geval is het zo dat er geen nieuwe koning komt. Dit is voorbehouden aan Catharina-Amalia of haar zusjes. Pas als die alle drie zouden weigeren, zou prins Constantijn in beeld komen als nieuw staatshoofd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Catharina-Amalia was natuurlijk tweede in de lijn van troonopvolging bij haar geboorte. Alexia 3 en Ariane 4. Constantijn was vijfde. Ze zijn nu dus allemaal een plekje opgeschoven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Maxima heeft staatkundig gezien geen rol en zal die naar mijn idee ook nooit krijgen, ook niet als Willem-Alexander overlijdt. De kans dat de Tweede Kamer haar ooit als regent zal kiezen, lijkt mij nihil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nihil is niet onmogelijk. In theorie kan het dus wel degelijk Maxima zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom namen ze dan toen wel Emma Antoni?
Antoni
10 jaar geleden
Pelle, daar heb je ook weer gelijk in!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correctie van dit antwoord:
Niet bij de geboorte werd Amalia troonopvolgster, maar nog gedurende de zwangerschap: zie de grondwet art. 26.