Is het denkbaar dat Duitsland en Nederland binnenkort uit de Euro zullen stappen in een stoutmoedige poging om Europa te redden?

De discussie erover komt uiteraard voort uit de slechte economische vooruitzichten voor Griekenland. Dat land glijdt momenteel steeds verder af richting de armoede en staat sinds kort onder verscherpt toezicht van de Europese Commissie. Het is zelfs niet uitgesloten dat de boetebepalingen van Europa voor landen met een te hoog begrotingstekort en een uit de hand gelopen staatsschuld, op Griekenland van toepassing zullen worden verklaard.
Kan de zaak wel op zijn beloop worden gelaten? Zal Europa zal op enig moment moeten inzien dat er een zwakke Euro is naast een harde en dat er meer zwakke (uitgeholde) eurolanden zijn, dan sterke? Kan het moment aanbreken dat Duitsland en Nederland zullen besluiten om uit de Euro te stappen? Om vervolgens nieuwe toetredingsprocedures te beginnen met de –dan voormalige- lidstaten?

Picture for question
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp uit de berichtgeving dat Griekenland er inderdaad een potje van heeft gemaakt. Maar Nederland zelf staat er ook niet best op, evenals een aantal andere landen. Wordt dat dan niet het beruchte wijzen met het vingertje? Bericht uit 2009:
De Europese Unie heeft dertien lidstaten een deadline opgelegd met betrekking tot het terugdringen van het begrotingstekort. Ook Nederland behoort tot deze landen. De EU hanteert een norm voor het begrotingstekort van maximaal drie procent van het Binnenlands Bruto Product (BBP). Het gemiddelde tekort komt dit jaar waarschijnlijk uit op 6,9 procent. De gestelde deadlines variëren van 2012 tot 2014. België en Italië moeten hun begroting weer het snelst op orde hebben, de EU heeft deze landen tot 2012 de tijd gegeven. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Slowakije en Portugal moeten het begrotingstekort in 2013 weer tot maximaal drie procent van het BBP hebben teruggebracht. Om dit te bereiken zijn impopulaire maatregelen als bezuinigen en het verhogen van belastingen noodzakelijk. Minister Bos van Financiën spreekt van 'een uitdagende termijn, maar niet bij voorbaat onmogelijk'. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje krijgen tot 2014 de tijd van de EU. De economie van deze landen in sinds april van dit jaar dermate verslechterd, ondanks een gerichte aanpak, dat de deadline is gesteld op 2014. De deadline voor deze landen stond op 2013, maar dat is volgens de EU niet langer realistisch. Frankrijk heeft al aangegeven zich niet aan het ultimatum te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er echt weinig verstand van, maar zouden dergelijke maatregelen voor een land als Griekenland niet juist de neerwaartse spiraal versterken, waardoor het helemaal onmogelijk wordt om orde op zaken te stellen? Als ik dan het stukje hierboven van Dette lees komt het op mij over of de EU voornamelijk nog een kunstmatige constructie is die veel geld (lees hogere belastingen) kost om in stand gehouden te worden, waar ongetwijfeld ook weer voordelen tegenover staan, maar ik vraag me zolangzamerhand als leek wel af of die voordelen nog opwegen tegen de nadelen.
AWM
14 jaar geleden
T.a.v. je vraag: Griekenland zou in dat scenerio de komende tientallen jaren niet meer in de monetaire unie komen. Juist om de Euro 'hard' te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus we spreken met zijn allen een norm af, een deelnemer heeft moeite om aan de eisen te voldoen, dan moet de deelnemer maar buitenspel gezet worden om de norm te kunnen blijven handhaven. Heel erg versimpeld natuurlijk, maar wat een nepperij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goede vraag @antwoordman.

Het beste antwoord

Nee. Het zou meer kosten dan het ooit mogelijkerwijs weer op kan leveren. Europese verdragen zullen omgegooid moeten worden, banksystemen zullen opnieuw op de schop moeten, en het dient geen praktisch nut.
Zo'n 60 jaar geleden is de EGKS juist opgericht om wat hierboven als zwakke uitgeholde landen wordt omschreven economisch te ondersteunen en te ontwikkelen. Wanneer de grootste economie binnen dat gebied, samen met de altijd kritiekloze westerbuur, ineens besluiten hun eigen monetair beleid te gaan voeren zal dat niet makkelijker worden.

Duitsland heeft zich overigens wel georienteerd op de vraag of het uberhaupt mogelijk is uit de Eurozone te stappen, en tot op zekere hoogte is het ook een interessante vraag. Tenslotte, ieder EU-land, behalve het Verenigd Koninkrijk en Denemarken zijn verplicht, zodra ze aan de eisen te voldoen, de euro als munteenheid is te voeren, maar, als je 'm hebt... kun je er dan weer vanaf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord krizzz. Ik vraag me ook af of zo'n sterke Euro wel wenselijk is . De afgelopen jaren hebben we zo vaak gehoord dat sterke Euro slecht is voor de export, waar Nederland zo van afhankelijk is . Bovendien heeft Nederland een relatief erg grote bankensector met een enorme hefboom op hun basis kapitaal. Nederland kan nog steeds IJsland achterna maar de EU en de Euro voorkomt dit . Onderandere door binnenkort nieuwe regels op het leveragen van banken op te stellen.

Andere antwoorden (9)

Nee, ik denk het niet.
Het zou namelijk zo zijn dat als je afstand doet van de euro ook niet meer deel zou zijn van de EU.
Je zou hierbij ook niet gesteunt worden in de oorlog e.d.

Maar zoiets had ik vernomen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee! Nederland wil altijd het beste jongetje van de klas zijn.
Dus die durven dat niet eens;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n ingewikkelde procedure heeft geen enkele zin.
Het probleem dat de Euro nu ondervindt ligt in de weerzin om bevoegdheden aan Brussel af te staan.
Als Brussel die bevoegdheden had gehad had het Griekenland al jaren geleden om opheldering kunnen vragen i.v.m. de geflatteerde cijfers en het land op de vingers kunnen tikken.
Als we nu een nieuwe EU zouden gaan vormen en weer niet bereid zijn om macht af te staan aan Brussel zal het probleem zich weer herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel lef heeft Balkenende niet.
Dan zal er eerst een andere partij aan de macht moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, wat te denken van de Amerikaanse staat Californië? Deze staat echt op de rand van de afrgrond, de rekeningen worden nu een maand niet meer betaald. Door de kredietcrisis en slechte financien is het geld op in Californië. Dus als je de huidige situatie van (ons) Griekenland als Europese staat daarmee vergelijkt, valt het wel mee.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nog afgezien van de enorme kosten die dat met zich mee zou brengen zou het ook een erg nadelig effect hebben op de internationale betrekkingen voor de landen handelsverdragen met andere Europese landen zouden per direct woren verbroken evenals andere verdragen waarmee onder andere de veiligheid van de samenleving mee gemoeid zijn. Vooral Nederland is een handelsland en kan niet zonder een goed functionerend handelsbestel,en als daar een periode van een verzwakte gezamelijke munt bijhoort is dat natuurlijk erg maar juist ook Duitsland (Frankrijk ook )had nog niet zolang geleden ook ernstige problemen om aan de hardheidsvoorwaarden te voldoen, nu een kleiner land ook in de problemen geraakt is zouden we uit het bestel moeten stappen,dat zou dan de Amerikanen weer in de kaart spelen waardoor de Euro weer zwakker zou worden en de Dollar weer sterker,wat de crisis in Europa zou versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar waar!
Sowieso had ieder weldenkend mens deze ellende aan kunnen zien komen, wie hangt dan ook een harde nl. gulden of d. mark aan valuta als de lire, peseta of drachme. Maarja waar moeten uitgerangeerde politici anders naar toe dan de eu? Dus heeft men ingestemd tegen beter weten in. Net als de eu grondwet, meerderheid bevolking tegen, dan maar via een omweg toch doorgedrukt. Waardeloos! De eu had moeten blijven wat het was in het begin, een samenwerkingsverband ipv een overkoepelende regering!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet want alleen zijn we ook nergens in deze wereld.

(Ben benieuwd of je vraag blijft staan. Alles wat ook maar enigszins tot discussie kan leiden wordt eraf geknikkerd tegenwoordig, die van mij in ieder geval wel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen dat geloof ik niet. Daarvoor hebben ze een te positief beeld qua macht van zichzelf binnen de Euro!En daar zijn ze allebei fier op!