De eed of belofte drukt de band uit tussen de koning en de volkeren van het koninkrijk, van wie de Kamerleden de vertegenwoordigers zijn.

Er zijn verschillende redenen voor waarom sommigen hieaan niet meedoen.

Sommige kamerleden zijn tegen de monarchie. Andere vinden het onnodig, omdat ze al de eed/gelofte hebben afgelegd toen ze Kamerlid werden. En er zijn er, die helemaal niet aanwezig zijn, omdat ze met vakantie zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
De enige die verplicht is het te doen, is de Koning. Maar dat is een andere eed/belofte; namelijk de eed of belofte op het Statuut voor het Koninkrijk en de Grondwet:

"Ik zweer (beloof) aan de volkeren van het Koninkrijk dat Ik het Statuut voor het Koninkrijk en de Grondwet steeds zal onderhouden en handhaven.
Ik zweer (beloof) dat Ik de onafhankelijkheid en het grondgebied van het Koninkrijk met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat Ik de vrijheid en de rechten van alle Nederlanders en alle ingezetenen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de welvaart alle middelen zal aanwenden welke de wetten Mij ter beschikking stellen, zoals een goed en getrouw Koning schuldig is te doen.
Zo waarlijk helpe Mij God almachtig! (Dat beloven wij!)"

Toegevoegd na 2 minuten:
De enige die verplicht is het te doen, is de Koning. Maar dat is een andere eed/belofte; namelijk de eed of belofte op het Statuut voor het Koninkrijk en de Grondwet:

"Ik zweer (beloof) aan de volkeren van het Koninkrijk dat Ik het Statuut voor het Koninkrijk en de Grondwet steeds zal onderhouden en handhaven.
Ik zweer (beloof) dat Ik de onafhankelijkheid en het grondgebied van het Koninkrijk met al Mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat Ik de vrijheid en de rechten van alle Nederlanders en alle ingezetenen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de welvaart alle middelen zal aanwenden welke de wetten Mij ter beschikking stellen, zoals een goed en getrouw Koning schuldig is te doen.
Zo waarlijk helpe Mij God almachtig! (Dat beloven wij!)"
Computoon
11 jaar geleden
Het zou ook een religieuze reden kunnen hebben: “Maar Ik zeg u, in het geheel niet te zweren: bij de hemel niet, omdat hij de troon van God is; bij de aarde niet, omdat zij de voetbank zijner voeten is; bij Jeruzalem niet, omdat het de stad van de grote Koning is; ook bij uw hoofd zult gij niet zweren, omdat gij niet één haar wit kunt maken of zwart.”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+5

Uitgaande van het volgende vers in deze tekst “Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn, en het neen, neen; wat daar bovenuit gaat, is uit den boze” zou voor een christen een belofte afleggen "gelijkwaardig" zijn aan het afleggen van een eed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom is er ook een eed en een gelofte als je niet wil zweren....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het afleggen van een eed zweer je trouw in dit geval aan de Koning.
Zweren en het afleggen van een eed zijn synoniemen.
Bij een gelofte beloof je je trouw maar dan zweer je niet..
Er is ook iets heel anders waar vele mensen niet zo snel, aan denken.

Je komt in het nieuws, in de kranten met naam en toenaam.
En die persoon kan zich zo onderscheiden en zelfs daardoor weer kiezers aantrekken.

Vergelijking van het bedrijfsleven.

Als een directeur een bijzondere gebeurtenis meemaakt. En iedereen wordt daarbij uitgenodig om op het feest te zijn. Dan is het natuurlijk, een minachting om daarbij niet aanwezig "te willen" zijn. En op vakantie gaan is helemaal een struisvogel politieke redenen. Dit zegt genoeg over de persoon, die dit als reden aangeeft.

Als je het niet eens bent met de wet en regels, vertrek dan uit de politiek.
Maar jaaaaa. Geld, aanzien, macht en de toekomst na een politieke loopbaan is daarbij vaak belangrijker.
Als je in het bedrijfsleven, er niet mee eens bent hoe de directeur handeld, vertrek dan.

Conclusie: ieder maakt zijn eigen wet en regels. Terwijl de politiek een voorbeeld zou moeten zijn. En dan wordt er GOD bij gehaald, waarin de persoon niet gelooft. Prima, maar accepteer dan ook van gelovigen, dat ze bv geen homohuwelijk willen bevestigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken !!! Mocht iemand werkelijk geloven ja dan is dit wel een mooie poppenkast , maar echt gaan zweren !! Het is gewoon een ceremonie voor mij tenminste prima ! Mooi plaatje , prima , als je echt niet geloofd daar staan zweren is ook ,niet gepast . Als je wel echt (denkt) :) geloofd dan is het ook wel te verdedigen absoluut NiET god er bij te halen . Ben je in theorie tegen de monarchie (republiek ) maar niks tegen het Konings huis maar wel voor verdere modernisering . Dan zit je ook in een moeilijk pakket . Laat de koning maar trouw zweren :) aan het land en dat hij z'n best zal doen !! :) Ps ik vind het prima een Konings huis ik heb er niks op tegen en het is een prima Holland promotie kan niet beter . Maar het is ook heel mooi en precies zoals het hoort in een vrij land gij zult de enkeling NIET vervolgen ! Dus laat een ieder z'n ding doen uit princiepen of ? . Het Konings huis moet verbindend zijn ook voor andersdenkenden ons land is geen firma waar iedereen het zelfde moet vinden en doen . Ik zelf zou zeker kijken en vind het een mooi gebeuren en ja !!!! Laten we er een mooi FEEST van maken met elkaar .