Het aantal politieke partijen heeft te maken met het kiesstelsel. Bij een stelsel met evenredige vertegenwoordiging, waarbij iedere stem op een partij bijdraagt tot een zetel, hebben kleinere partijen meer kans om deel uit te maken van de volksvertegenwoordiging. In een districtenstelsel, waar stemmen op de verliezende partijen per district niet meer meetellen voor een zetel, zijn er vaak maar twee of drie grote partijen in het parlement vertegenwoordigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het in Nederland relatief eenvoudig is een partij op te richten en er heel veel verschillende culturen/bevolkingsgroepen in Nederland zijn.