Je stemt op een partij die ideeën heeft die jou aanstaan, daar begint het mee. Maar je kunt op allerlei manieren dingen onder de aandacht brengen van kamerleden, bijvoorbeeld. De e-mailadressen zijn openbaar te vinden. Zo kun je dus ideeën aandragen, vragen of iemand kamervragen wil stellen over een bepaald onderwerp, of bepaalde informatie wil aandragen tijdens een commissievergadering. Als jouw informatie belangrijk genoeg is, of als er over bepaalde onderwerpen heel veel mails binnenkomen, kan het zomaar gebeuren dat je tijdens een commissievergadering die je meekijkt via internet een voorbeeld wordt gegeven uit jouw mail: dat heb ik wel eens meegemaakt. Democratie staat en valt natuurlijk met de bereikbaarheid van de volksvertegenwoordigers, en juist dat is in dit digitale tijdperk vrij gemakkelijk te realiseren.

Maar het komt ook regelmatig voor dat de politiek in beweging komt naar aanleiding van de onthullingen van een onderzoeksjournalistisch programma, of een vraag die op een andere manier tot ze komt. Zo zijn er ook vaste gesprekspartners van de politiek: een bekend voorbeeld zijn natuurlijk de vakbonden, maar er zijn ook kleinere lobby-organisaties die regelmatig om tafel zitten met kamerleden of bewindspersonen. Zo zijn er ook adviseurs en adviesraden, zowel op lokaal als landelijk niveau.

Verder is er op lokaal niveau soms de mogelijkheid van een referendum of een volksraadpleging. Dan vraagt de overheid aan de burgers om te stemmen over bijvoorbeeld een bepaald wetsvoorstel.

Tenslotte kun je natuurlijk altijd besluiten om zelf politiek actief te zijn of worden. Je kunt lid worden van een politieke partij en meedoen als om hulp wordt gevraagd bij activiteiten, of je gaat nog een stap verder en stelt je verkiesbaar. Je kunt zelfs je eigen politieke partij oprichten, alleen moet je wel goed overwegen of je daar nu echt iets mee kunt bereiken of dat je als lobbygroep bijvoorbeeld meer kunt bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
+1! Ik kan geen beter antwoord bedenken!