Waar zijn die vredesmissies voor?

Dit is misschien een achterhaalde vraag. Maar ik vroeg me af:
- waarom heet het vredesmissie?
- waar vind het plaats?
- wie zijn er allemaal bij betrokken?
- om welke reden zijn die mensen er bij betrokken?
- is het een effectieve actie?
- merken de thuisblijvers er iets van?
- hoe kan het dat de thuisblijvers er wel/niet iets van merken?
- is het nog aan de gang, en zo niet, wanneer is het om welke reden afgelopen?

Ik besefte me een paar maanden terug opeens dat Nederland een soort van oorlog aan het voeren is, waarbij soldaten hier terugkeren met traumatische ervaringen. Ik weet echter he-le-maal niets over wat er aan de hand is tussen ons leger en het buitenland.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vredesmissies zijn politieke acties... Er wordt een land illegaal binnengevallen omdat wij beter weten wat er gedaan moet worden dan de eigen bevolking en we noemen dat dan VREDESMISSIE, totale onzin is dat... De lokale bevolking ziet het niet zo als een vredesmissie en de soldaten voeren oorlog, dus die voelen zich ook al niet in een vredesmissie... Alleen in het thuisland daar spreekt men in de politiek over vredesmissies, maar bij de moeders en vrouwen thuis hebben ze het over oorlogvoering, dus NIEMAND die het als vredesmissie kan bestempelen, als alleen zij die graag met oorlogstuig willen spelen en de politici...

Er zou toch minstens EEN criterium moeten zijn en dat is de lokale bevolking, vinden zij het een vredesmissie? Nee dus, die verzetten zich met hand en tand, en zelfs met zelfmoordaanslagen verzetten zij zich tegen wat zij zien als de agressor... En alles heet Taliban en de baas van ALLES, van die Taliban is Osama Bin Laden... En die zit alles te bestieren in deze wereld, als die ene persoon nu eens dood was, dan was de wereld weer in vrede... Wie gelooft dat nog?

Een vredesmissie is op papier een heel mooi streven, maar in de praktijk is het schaamtevol en vernederend voor alle betrokken partijen... Hoe kan het anders dan dat onze jongens problemen krijgen als ze terug zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vredesmissies zijn er om een beoogd resultaat te behalen: vrede in het land in kwestie.

En daarom heet het ook een vredesmissie.
Ze vinden/ hebben plaatsgevonden in: Afganistan, Angola, Albanie, Bosnie, Cambodja etc. etc. (zie link)
Veelal zijn de VN erbij betrokken.
Erbij betrokken omdat ze vinden dat er iets gedaan moet worden aan de situatie in dat land (vaak burgeroorlogen, omstandigheden in strijd met de rechten van de mens)
Deze acties zijn meestal effectief. Vaak duurt het lang, maar dan wordt het doel wel bereikt, zo meld men in de media.
De thuisblijvers, (ik ga ervan uit dat je hiermee familieleden van uitgezonden defensiemensen bedoeld) merken dat hun geliefden niet elke avond thuis komen. En als ze thuiskomen vaak erg veranderd zijn door alle dingen die ze hebben gezien.
Op dit moment is de vredesmissie in Afghanistan nog in volle gang. In Engeland?? is er nu een Afghanistancongres bezig, over hoe het nu verder moet met dat land. 'Om de doelen nog een goed te stellen'.

Tussen het leger en het desbetreffende land is er niets aan de hand. Het leger zou daar zelf ook liever niet zitten. Nu is het zo dat het leger opdracht heeft gekregen om daar aan het werk te gaan. Onze minister president wou de banden met Amerika versterken, en is daarom mee gaan vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om op 1 van je vele vragen te antwoorden: Als ze het oorlogsmissie of vechtmissie zouden noemen, krijgt de regering daar geen steun voor en is het Nederlandse volk boos. Daarom noemen ze het vredesmissie, dat klinkt gewoon beter en wordt makkelijker aanvaard.