Het Koninklijk Huis is in Nederland de benaming voor het deel van de koninklijke familie dat gerechtigd is tot de troon en onder de ministeriële verantwoordelijkheid valt. Ook wordt de term Koninklijk Huis wel gebruikt als synoniem voor het Nederlandse hof.
Een koningshuis is een familie waarbinnen het koningschap wordt overgeërfd.
Bronnen:
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt over dat die de familieleden zijn die recht hebben op de troon is niet correct.
Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven is lid han het Koninklijk Huis net als H.K.H. Prinses Laurentien. Beide hebben ze geen enkele recht op de troon.
In de wet is vastgesteld wie lid is van het Koninklijk Huis zoals Computoon vermeld hier.
"In de wet is vastgelegd wie deel uitmaakt van het Koninklijk Huis. Niet alle leden van de Koninklijke familie behoren tot het Koninklijk Huis. Ook kunnen leden van het Koninklijk Huis hun lidmaatschap verliezen.

In Nederland is een verschil tussen de Koninklijke familie en het Koninklijk Huis. De Koninklijke familie is de familie van Oranje-Nassau.

De wet bepaalt sinds 2002 dat alleen zij die tot in de tweede graad familie van de Koning zijn, tot het Koninklijk Huis behoren. Deze wet is niet van toepassing op de personen die in 2002 al lid waren van het Koninklijk Huis. Zij hielden hun lidmaatschap volgens de regels van oude wet.

De volgende leden van de familie maken deel uit van het Koninklijk Huis:
- het staatshoofd (de Koningin);
- het afgetreden staatshoofd;
- de leden van de Koninklijke familie in eerste of tweede graad (van het staatshoofd) die voor troonopvolging in aanmerking komen;
- de echtgenoten van deze leden.
- de leden van de Koninklijke familie die op grond van de overgangsregeling bij de Wet lidmaatschap van het Koninklijk Huis deel uitmaken van het Koninklijk Huis.

Leden van het Koninklijk Huis raken het lidmaatschap kwijt als:
- zij het Nederlanderschap verliezen;
- er bij Koninklijk Besluit ontslag wordt verleend;
- zij trouwen zonder dat het parlement daarvoor toestemming heeft gegeven. "

In de Grondwet is te lezen:
"2. De Koning is onschendbaar; de ministers zijn verantwoordelijk. "
Dat slaat op de Koning, die per definitie onder het Koninklijk Huis valt. Over andere personen (echtgenoot van de Koning, enz. enz.) heeft de grondwet het niet maar toch vallen alle andere personen die onder het "Koninklijk Huis" vallen ook onder de ministerële verantwoordelijkheid.
Dit is uiteraard een reden om het Koninklijk Huis zo klein mogelijk te houden.

Als prins Willem-Alexander straks koning wordt, verliezen de kinderen van prins Constantijn en prinses Laurentien en de prinsen Maurits en Bernhard het lidmaatschap van het Koninklijk Huis. (Prins Friso, prins Pieter-Christiaan en prins Floris waren al geen lid meer door te trouwen zonder toestemming van het parlement.) De drie kinderen van prins Constantijn en prinses Laurentien behouden wel hun opvolgingsrechten.

De Koninklijke familie is (dus) een stuk groter dan het Koninklijk Huis.
Computoon