Momenteel is er geen sprake van een formatie van een kabinet. Het laatste kabinet is namelijk beëdigd op 5 november 2012 en dit zit nog steeds. De formatie van dit kabinet duurde van 12 september 2012 tot 5 november 2012.

Wat er bijzonder was aan deze laatste formatie, is het feit dat de koningin geen formele rol meer had in deze formatie. De Tweede Kamer heeft de informateurs (Henk Kamp van de VVD en Wouter Bos van de PvdA) benoemd, terwijl dit vroeger altijd door de koningin werd gedaan. Voordat de twee informateurs werden benoemd, was Henk Kamp "verkenner". Hij concludeerde dat er onderzocht moest worden of er een kabinet mogelijk was van de grootste partijen, VVD en PvdA.

Misschien is het ook bijzonder dat er bij deze laatste formatie TWEE informateurs tegelijk werkzaam waren. Dit is ook niet altijd het geval (geweest) bij kabinetsformaties.

Meer informatie is te vinden via onder meer deze websites: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte_II en http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinetsformatie_Nederland_2012
Antoni