Is bittorrent illegaal?

Als je films download met bittorrent en uploaden niet dichtzet, ben je dan strafbaar in Nederland? Wat is het risico dat je in de toekomst met terugwerkende kracht wordt aangeklaagd? En wat zal de boete zijn per film, aangenomen dat je alleen voor eigen gebruik download.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kopiëren van media is strafbaar tenzij:
- voor eigen gebruik
en belangrijker nog:
- je zelf in het bezit bent van het origineel.

Rechtlijnig gedacht, zou dit betekenen dat uploaden voor jou niet strafbaar is en downloaden wel. Immers, als je download, ben jij degene die de 'kopie maakt' en bij uploaden juist iemand anders.

Weet niet wat de wet zegt over het 'ter beschikking stellen voor kopiëren door anderen' (of je nu wel of niet zelf het origineel hebt).
Houd er voor het gemak rekening mee dat beide niet mag. Als je de hoeveelheden binnen de perken houdt en er vooral geen handel van gaat maken moet je niet al teveel risico lopen.
Ze pakken de bittorrent sites zelf eerder aan dan elke particulier. Dan kunnen ze zo'n beetje iedereen met een internetverbinding wel gaan bekeuren. (misschien dat er ooit nog een BUMA-toeslag op je internetverbinding komt).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja.

Hangt af van hoeveel je hebt gedownload.

Die aanname kan niet gemaakt worden - dan blijft er nauwelijks een gegronde reden over voor een rechtszaak. BUMA/Brein/RIAA etc. en consorten zullen altijd een zo hoog mogelijke boete er uit willen slepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja downloaden mag maar uploaden niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat hier nog geen jurisprudentie over is. Je mag niet uploaden, maar bij bit-torrent geef je hele kleine stukjes, dus is dat uploaden? Of het rondstrooien van beetjes informatie.

Uiteindelijk is het illegaal, maar of de rechter dat er ook van zal maken, hang vast af van je advocaat, en een portie geluk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is absoluut illegaal; je schendt het copyright tenslotte. Maar in ale eerlijkheid, ik denk dat als er razzias komen dat de "gewone" gebruiker nauwelijks gevaar loopt. De meeste studentenhuizen hebben een download netwerk waar je stil van wordt. Ik heb zowiezo niets te vrezen, ik download noooooooooit