Wanneer krijgt jeugdzorg of iets dergelijks een huiszoekingsbevel?

Een vriendin van mij, kreeg laatst ongevraagd bezoek van twee medewerkers van de rvk/bjz (ik weet niet precies welke van de twee). Deze zeiden tegen haar, dat als ze hen de toegang zou ontzeggen dat ze dan de politie erbij zouden halen. Nu vraag ik mij af, kunnen ze dat wel? Er is namelijk geen reden in de zin van huishoudelijk geweld, of andere ernstige tekortkomingen (naar mijn inzicht). Ik kan mij best voorstellen, dat als ze een Savanna in de kast verwachten, dat ze dan een huiszoekingsbevel krijgen. Hier zou de politie neem ik aan bij aanwezig moeten zijn. Wat zou er daadwerkelijk gebeuren als je dat soort figuren de toegang weigert? Wettelijk gezien sta je absoluut in je recht. Of het handig is, dat is vraag twee. De vraag is uiteindelijk: Stel dat je ze weigert, hebben ze dan echt zo 1 2 3 een huiszoekingsbevel, of toestemming, of hoe ik dat moet noemen, in een oogwenk? (Dus zonder dat er verdenkingen zijn in de zin van geweld of andere ernstige opvoedingstekortkomingen.....)

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij weigering vragen ze aan de rechter een bevel. Als er gerede aanwijzingen zijn b.v een melding dat er iets aan de hand is geeft de rechter een huiszoekingsbevel af. Dit kan zo gebeurd zijn. Daarnaast kan er bij weigering ook een ots ondertoezicht stelling gegeven worden. Dat er geen verdenking is dat kan niet. Ze gaan niet zomaar bij mensen aan de deur. Er moeten dus een of meer meldingen zijn van b.v school de buren ,vrienden of familie of de ex partner.

Een niet opsporingsambtenaar (personeel st. Jeugdzorg) en personeel met een beperkte opsporingsbevoegdheid (raad voor de kinderbescherming) krijgen nimmer een bevel tot betreding en / of doorzoeking van een perceel (huis). Een bevel tot doorzoeking wordt afgegeven door een rechter commissaris en in zeer dringende gevallen door een (hulp) officier van justitie, indien deze laatste het bevel uitgeeft wordt dit later getoetst door de rechter commissaris op wettelijkheid. Dus nee, beide instanties krijgen niet het recht om een woning te betreden en te doorzoeken, indien ze politie inschakelen om tot een doorzoeking te komen zullen ze met harde feiten moeten komen van een ernstig misdrijf (ernstige verwaarlozing), pas als er een OTS uitgevaardigd is kan een medewerker van st. Bureau Jeugdzorg zich met behulp van politie toegang tot het perceel forceren daar hem opgedragen is toezicht op het kind te houden, toegangf tot het verblijf van het kind mag dan niet ontzegt worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100