Wanneer mag je jezelf 'politicus' noemen?

Ben je als je actief en betrokken lid bent van een politieke (jeugd)partij al meteen politicus? Of moet je daarvoor een functie hebben binnen de partij of overheid? Waar ligt de grens?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
je bent politicus als je het grootste deel van je inkomen als politicus verwerft

Het beste antwoord

Binnen de overheid niet, dan ben je ambtenaar.
Binnen je partij kan je verschillende taken hebben, maar behoor je niet tot de politici. Dat is enkel voorbehouden tot "hen die politiek bedrijven." Dus de raads-, staten- of parlementsleden, burgemeesters, wethouders, gedeputeerden, CvdK, ministers, staatssecretarissen etc.

Ikzelf ben ook actief voor een politieke partij (secretaris bestuur van een partij op lokaal niveau), maar dan ben je vooral bezig met je eigen partij. Dat is meer te vergelijken met verenigingswerk dan met politiek. Dat is maar goed ook: Laat de gekozen volksvertegenwoordigers het werk doen waarvoor ze gekozen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je actief bent in de politiek, en lid van een partij, mag je je best politicus noemen.
Maar:
Onder een politicus (meervoud: politici) wordt een persoon verstaan die een ambt of functie in de politiek vervult. Een vrouwelijke politicus wordt politica genoemd.

Niet elk ambt of functie wordt hierbij als politieke functie gezien, voorwaarde is dat de persoon beslissingen kan nemen of beïnvloeden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politicus

Dus, in democratieën wordt de term meestal gehanteerd voor diegenen die een gekozen functie hebben of nastreven en de door hen gekozen dagelijkse bestuurders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Zonder de eerste zin is het een prima antwoord! Maar iemand die (actief) lid van een politieke partij is en zich om die reden 'politicus' noemt, zou door niemand serieus worden genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had de eerste zin inderdaad ook weggelaten. Je moet echt iets doen om een politicus te zijn. Het is geen beschermde titel andraman, dat is iets anders dan een beschermd beroep.
Als je politiek bedrijft in een politiek vertegenwoordigende functie, zoals Kamerlid, wethouder of gemeenteraadslid