Welk percentage van de bevolking werkt daadwerkelijk tot hun AOW?

Ik zit net te lezen dat er plannen zijn om in 2035 de pensioenleeftijd te gaan verhogen naar 68 jaar. Ik heb toch het idee als ik rondkijk in bijv winkels en bedrijven en op mijn eigen werk dat er vrijwel geen mensen werken tot 65 jaar oud.

Toegevoegd na 36 minuten:
Als ik het goed begrijp is er dus een hoop gegoochel met statistieken en levert het netto weinig op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Vorig jaar werkte meer dan de helft (53 procent) van alle vrouwen tussen de 15 en 64 jaar twaalf uur of meer in de week. Een decennium eerder was dat nog 41 procent.

Ook vijftigers treden steeds vaker toe tot de arbeidsmarkt. Voor het eerst was in 2001 meer dan de helft van de mensen tussen de 55 en 59 jaar meer dan twaalf uur in de week betaald aan het werk. In de eerste helft van de jaren negentig was dat nog maar 38 procent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit klopt misschien beter:
Volgens het CBS werkte in 2006 21 procent van de beroepsbevolking van 60 jaar een ouder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is die maatregel er natuurlijk wel voor bedoeld om ouderen juist te stimuleren om wel door te werken tot ouder dan 65.
En zijn het de mensen die een goed pensioen hebben, die eerder kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 bedankt, alleen snap ik niet waarom mensen zoals bijv mijn vader die echt 50 jaar heeft gewerkt door moet gaan tot toen 65. Waarom ouderen stimuleren waarom niet jongeren, maar goed dit terzijde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens wayan.
Maar dat terzijde :-))
teusvh
12 jaar geleden
Langzaam maar zeker worden alle pre-pensioen regelingen afgeschaft, en ook de ingangsdatum van het aanvullend pensioen zal omhoog gaan. Dat nu nog veel mensen voor hun 65-ste stoppen is niet alleen omdat ze dat willen (en soms zelfs moeten), maar financieel ook kunnen. Die mogelijkheden worden rap minder.
En het is inderdaad zo dat een deel van wat we op de AOW besparen weer uitgekeerd moet worden aan bijstand, ww, wao en zo. Dan hebben we elkaar erg ongelukkig gemaakt, en per saldo haast niets bespaard.
Ik zou de echte berekeningen wel eens willen zien, want de besparingen die de regering nu inboekt kunnen gewoonweg niet waar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allen, allen een +. Die 21% van de beroepsbevolking van 60 jaar en ouder had ik zo snel niet gevonden als je terug gaat rekenen dan naar een 40 urige werkweek zal het percentage wel schrikbarend laag worden neem ik aan.

Andere antwoorden (3)

Ik vind dit een goede vraag, omdat dit aantoont dat de plannen niet deugen. Negen procent van de
mannen tussen de 65 tot 74 jaar oud actief is op
de arbeidsmarkt.
Lees er alles over op:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, +1 zodra ik adobe weer werkend heb ga ik het lezen
Je moet wel onderscheid maken tussen je eerste vraag, Hoeveel % van de bevolking echt tot zijn 65ste werkt.

En waarom het eigenlijk bedoeld was, besparing op de rijksbegroting. Dat is ongeveer je tweede vraag.

En hier is de besparing dat mensen dan later AOW krijgen, dat geeft een direct besparing, voor de staat, en armoede voor de mensen die op die leeftijd geen werk meer hebben, wegens de zware leeftijdsdiscriminatie in Nederland.
Andere besparing is dat 65+ ers langer het normale inkomstenbelasting tarief betalen
En pensioenfondsen gaan later pensioen uitbetalen.
Dat zijn de voordelen van later met pensioen gaan.

Nadelen zijn er ook, zoals je vraag hoeveel van de mensen hun 65ste halen met betaalt werk.
Leeftijd discriminatie begint al na 40 jaar. dan wordt er steeds minder geïnvesteerd in de opleiding van werknemers.
Daardoor gaan ouderen het werk steeds minder leuk vinden, tot ze ontslagen worden.

Het is hoog tijd dat elke werknemer een eigen, persoonlijk opleidingsbudget krijgt.
Al is dat belangrijker voor kennis intensief werk dan voor ander werk.

Het percentage mensen dat voor zijn 65ste stopt met betaald werk, wordt wel vertekend door de prepensioen regelingen. Er gaan nog steeds mensen met prepensioen, al komen er geen nieuwe prepensioen spaar contracten bij.
Het zal nog jaren duren voordat alle mensen die ooit gespaard hebben voor prepensioen, echt met pensioen zijn.

Eerlijk gezegd vind ik dat we iets slimmers moeten bedenken voor ouderen dan verplicht tot je 65 betaald werk, vooral als bedrijven hun 40+ mensen zo blijven discrimineren zoals nu gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om, dat er zo nodig werk gedaan moet worden, waarbij werk het verrichten van arbeid is. Zeg maar 'vele handen maken licht werk'. Werk kan gemakkelijk en goedkoop worden uitbesteed. Ingenieurs uit India, een callcenter in Suid-Afrika, Polen die ons in de kas komen helpen, onze spijkerbroeken die in BanglaDesh worden genaaid. Het gaat niet om de activiteit.

Nee, het gaat om de financiële gebeuren dat met betaald werk gepaard gaat. De financiële effecten dus.
Die zijn, dat een werkend iemand van 65, 66, 67 .. jaar voor zijn inkomstenbelasting niet meer in het lage grijze tarief valt, maar de volle mep moet gaan betalen.
En een werkloze van die leeftijd, zal veelal moeten rondkomen van een zeer lage bijstandsuitkering. Aangezien de AOW hoger is, krijgen zij dus jaren lang minder dan nu het geval is.

Er is ook sprake, dat iemand die lang werkloos is geweest, minder AOW zal krijgen. Dan gaat dat lagere inkomen dus ook na zijn 70e door.

Verder staan de pensioenen al jaren onder druk. Het eindloonsysteem is verdwenen, de excedentregeling aangepakt, en nog meer. De staat heeft zelfs miljarden uit een pensioenfonds gehaald, terwijl dat nu kampt met tekorten, en worden de uitkeringen verlaagd.

Dus de hoogte van het percentage werkenden is niet van belang. Laat je hierdoor niet afleiden.

Het gaat er in de politiek om, om de groep ouderen te korten op inkomen. En werkelijk ieder argument daartoe is welkom.

En ook andere groepen van zwakkeren worden aangepakt.