Waarom investeert de overheid juist niet in deze tijd?

In het algemeen moet er in moeilijke tijden toch juist geïnvesteerd worden in een land/regio/bedrijf enz. Op het moment dat het goed gaat met een land/regio/bedrijf kan er worden bezuinigd, zodat er een buffer kan worden opgebouwd voor slechtere tijden. De regering is echter bezig met exact het tegenovergestelde te doen. In tijden dat mensen het moeilijk hebben, halen zij de broekriem nog wat strakker aan. Waarom juist in een tijd die investeringen vraagt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de Keynesiaanse anticyclische theorie. Theorieën werken niet altijd in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ze nu mee bezig zijn werkt in ieder geval ook totaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat Hardloper zegt is tot op zekere hoogte wel gebeurd. Tijdens de hoogconjunctuur van de jaren 90, toen het allemaal niet op kon, zijn er behoorlijke belastingverlagingen doorgevoerd.
Het is bekend dat een lagere belastingdruk de economie stimuleert, en het geld kwam sowieso wel met bakken tegelijk binnen, omdat het al goed ging, en alleen nog maar beter kon gaan dankzij de lagere belastingen.

Antwoorden (2)

Dat heeft te maken met de europeese 3 procentsregel. De uitgave mag maar 3% hoger uitvallen dan inkomsten. Dat is een eu afspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom , niet mijn mening . In het verleden gaf de overheid al veel (te ) uit . Daar komt ook een eind aan , net zoals het kunst matig laag houden Vd rente wat op zich ook prima werkte in het verleden ook dat raakt uitgewerkt . Ja de overheid moet bezuinigen !! En zou investeringen door bedrijven ,moeten stimuleren en ook de mensen niet straffen met hogere belastingen op zulke momenten want dat werkt lijkt mij contraproductief . Maar onze heren politici hebben zich geconformeerd aan euro normen qua begroting 's tekorten . Ja en Nederland had dat zelf voorgesteld nota bene . En ja zo zie hoe lastig het is voor alle landen met verschillende problematieken een dwingend beleid te voeren qua rente , begroting , inflatie enz . Ja in tijden van laag Conjunctuur zou het btr zijn dat bedrijven en burgers gestimuleerd worden weer uit tegeven .of dat de overheid investeringen doet die het land voor uit helpen . Maar de heren zullen het wel beter weten !? . Ik hoop het maar heb er een hard Hoofd in . Met mij helaas velen :) . En dat maakt het er niet beter op , we geven allemaal te weinig uit .